Kirkeorgel kan være en musikalsk stærk oplevelse - der ikke nødvendigvis knytter sig til en kirkeklig handling. Bl.a. har organisten og jazzpianisten Henrik Sørensen lavet et par interessante plader med orgelimprovisationer. Nu har en anden jazzpianist kastet sig over kirkeorgelet. Til forskel fra Henrik Sørensen er Rasmus Kjær ikke uddannet organist - han kommer fra jazzen og den eksperimenterende - og nyudviklende rytmiske musik. Han har tidligere lavet et trioalbum sammen med Kresten Osgood og Jonas Westergaard og spillet med Under Byen og Frisk Frugt. Desuden er han i disse dage også pladeaktuel sammen med gruppen Klimaforandringer.
Orgelimprovisationer er indspillet i Filipskirken på Amager. Her har han udfordret og undersøgt de klang- og tonemæssige muligheder med det store instrumnent. Hvad sker der når piberne i orgelet ikke tilføres den normale mængde luft? Dissonans, overtoner, falske klange og pulserende forløb opstår. Ind i mellem er man nærmest ikke i stand til at høre at det er et kirkeorgel der spilles på. Her er åbningsskæringen på side B, Vibrererende Underlag med det monotone dronelignende udtryk i særklasse. Vi får en lyd der bevæger sig henover kirkegulvet som en stille damp. Det er både berusende og besættende. Musikken er udgivet på vinyl i 100 eksemplarer på det lille selskab Lydhør. Musikken er som skabt til det analoge medie, hvor utilsigtet baggrundssøj fra orgelet og kirkerummet er en sammenhængende del af det færdige udtryk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar