mandag, august 06, 2012

Pasborg's Odessa X-Tra Large: Live (Stunt)

Når Stefan Pasborg som her inkluderer musik fra to af mine all-time favorite bands, scorer han point inden jeg overhovedet har hørt en lyd. Men hvordan lyder det så når han kaster sig over musik af heavyrockens bedstefædre Led Zeppelin og fakejazzens ophavsmænd Lounge Lizards? Eller når han smider en fræk discorytme ind i Ornette Colemans Peace warriors? Det lyder rent ud sagt fantastisk og lige nu sidder jeg i min ellers hyggelige villastue og ærgrer mig grumt over at jeg ikke var tilstede ved de to lejligheder, hvor albummet blev indspillet. Kombinationen af et Danmarks bedste livebands - Ibrahim Electric - og nogle blæsere holder hele vejen til Odessa.
Pasborg gjorde det allerede med det forrige Odessa 5-album, hvor Tuxen på hammond og Knudsen på guitar fra Ibrahim-trioen var med. Dengang var jeg så vild med det de gjorde, at jeg kårede albummet til et af årets bedste. Pasborg gentager bedriften. Han føjer lige præcis så meget nyt til, at det ikke kun er en gentagelse.

Led Zep's Black Dog har sat gang i mange fester og gør det også her. Moby Dick, som Led Zep-trommeslageren John Bonham gjorde berømt med sin trommesolo er selvfølgelig med, når kapelmesteren er trommeslager. Den übercoole John Lurie luskede rundt i 80'erne med Lounge Lizards og de lavede flere klassiske numre. Et af dem var Incident on South Street som Pasborg pudser af og giver en ny overfladebehandling.  På den forrige Odessa-plade var Ornette Colemans Peace warrior også med. Det Pasborg gør med nummeret denne gang, er et årets pladehøjdepunkter i dansk jazz. 1 minut og 50 sekunder inde i nummeret ryger den over i en natklublækker discorytme, Jakob Munck bevarer vanviddet på basunen mens Pasborg høvler der udaf, som var det 1978. Supergenialt!
Stefan Pasborg har endnu en gang lavet et forrygende album. Denne gang er festen i højsædet.
www.pasborg.dk

Ingen kommentarer: