Der sker meget spændende i udkantsjazzen i disse år, hvor eksperimenterende kvindelige vokalister bl.a. er med til skabe musik der ikke er hørt før. Her er et par meget forskellige udgivelser. Den første er med den polske vokalist og komponist Ania Rybacka, der har boet de sidste 7 år i Danmark. Hun har sammen med trommeslageren Stefan Pasborg lavet albummet Voice’n’drums, der meget passende ikke indeholder andet end stemme og trommer. Pladens otte spor er lavet i forbindelse med en fire timers optagesession i The Village Studio i København. Uden forudgående drøftelser eller beslutninger improviserede de to musikere og skabte det der kan høres på det meget afvekslende album, hvor Rybacka primært benytter sig af ordløs sang eller lyde, suppleret med brugen af en loop station. Nogle gange kan det f.eks. minde om det bulgarske kvindekor.
På den anden plade er det den norske sanger og musiker Danielle Dahl (Tigers Mind, Bravura in the face of Grief), der sammen med multiinstrumentalisten Andreas Pallisgaard (Son Ash, Pinkunoizu) har lavet albummet Loosening Orions Belt, en titel der er taget fra Jobs Bog. Musikken er præget af gamle analoge synthesizere og psykoakustiske fænomener. Det bliver til en særegen blanding af pop, kammermusik, kitsch og BDSM. I teksterne kredser hun om seksualiteten, om tvang, om religion og om at bryde med gamle destruktive roller. Som hun synger: “When I kiss You My blood starts coagulating”. Det gør ondt og det heler. Begge album er værd at bruge tid på for den nysgerrige lytter,d er trænger til en udflugt væk fra jazzen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar