søndag, august 26, 2018

Dinesen Jayaweera Anning: We Three See (Fiol Records) LP/DL/stream

Pladen er indspillet for fem år siden i København og blev oprindelig kun udgivet på CD. Det var ikke en plade som gjorde meget væsen af sig - jeg fik den i hvertfald aldrig til anmeldelse på bloggen. Men nu er den landet på anmelderbordet og det er i form af en superlækker vinyludgivelse. 

Pladen er udgivet af optikeren fra Fiolstræde og presset hos Nordsø Records. Tenorsaxofonisten Jakob Dinesen er sammen med australierne Sam Anning på bas og Rajiv Jayaweera på trommer. Sidstnævnte indspillede Dinesen allerede med for over 10 år siden i Australien. Begge musikere er veletablerede på den australske jazzscene.

Pladen byder på 7 numre. Tre af Sam Anning, to af Dinesen (som var med på albummet Yasmin fra 2014), We See af Monk og Goodbye af Gordon Jenkins, et nummer som Frank Sinatra bl.a. har sunget. Jeg synes at det er en god plade og alt det der. Men for hedehulejazzme da, hvor det swinger, når de spiller We See! Jeg er i ekstase. Det er så meget jazz, at hele stuen emmer, når den snurrer på pladetallerkenen. Der er et forrygende interplay i trioen, hvor Dinesens velvoksne tenorsaxtone former luften og lyden til hjerter, stjerner og små eksplosioner, mens Annings træfyldte bastone og Jayaweeras lettere pushy trommespil fuldender billedet. Det er jazz! Hvis nogen skulle være i tvivl. 

Jakob Dinesen lavede i 2009 triopladen Dino sammen med Paul Motian og bassisten AC. Jeg går nok ikke for vidt, når jeg udråber den til en lille dansk ny-klassiker. Her passer den aktuelle We Three See godt ind. For Dinesen har en udsøgt evne til at fylde godt og balanceret i lydbilledets så der både er minder om Ornette Coleman og Sonny Rollins. Køb pladen, hvis du er jazzlytter og har en pladespiller - og lov mig, at du skruer godt op for anlægget i stuen, når pick uppen rammer We See.

Ingen kommentarer: