mandag, november 08, 2021

Søren Østergaard Pedersen: With an open mind (Søren Østergaard Pedersen/Gateway) stream

 

Det har ikke noget med musikkens kvalitet at gøre. Jeg bliver bare nødt til, at skrive lidt om chokket over, at jazzbassisten Søren Østergaard Pedersen ifølge hans webside er født i Herning - Jazznyts base. Det er en by der er kendetegnet ved, at have fostret ganske få jazzmusikere. Jazzbassisten Jesper Lundgaard boede her hele sin barn- og ungdom, jazzsangeren og -pædagogen Morten Mosgaard bor i landsbyen Kollund, lige udenfor Herning. I 50’erne og 60’erne dominerede trad. jazzen og byen fostrede Bourbon Street Jazzband og Æ Bindstouw Jazzmen. Det var den korte historie om jazzen i Herning.


Søren Østergaard Pedersen bor ikke i Herning i dag - men i Jelling. Han underviser bla. på MGK i Holstebro. Han er på trods af sine 39 år et helt bekendtskab for mig. Musikken virker til gengæld bekendt. Den skal ikke spilles til, som var det et par nye stive lædersko, der skal gåes til. Det her er comfy sneakers for min sjæl.


Søren Østergaard Pedersen er rundet af den jazz som jeg har lyttet så meget til. Jazz der har tråde tilbage til instrumentkollegaen Niels Henning Ørsted Pedersen. SØP lægger ikke skjul på inspirationen fra NHØP i pressematerialet. Det handler om, at bassen trækkes frem i front og spiller melodien. Stilistisk er Søren Østergaard Pedersen i nutiden, hvor stærke melodier med en lettere poppet undertone, som eks. den lækre og meget vellykkede Yellow Bird eller den skønne Dreamer, har fået lov til at fylde.


Han har samlet et stærkt band omkring, hvor Asbjørn Kamban på flygelhorn, Simon Krebs på guitar, Andreas Bøttiger på saxofon og Sune Rahbek på trommer skiftes til at imponere. 


Søren Østergaard Pedersen har lavet et meget personligt album, hvor han har investeret sig selv i musikken. Han fortæller, at: ”Musikken er en forlængelse af mine tanker. Jeg er et stemningsmenneske. Måske er jeg en lidt atypisk jyde, for jeg snakker om det, jeg går og grubler over og er ikke bleg for at lukke op for mit indre. Man kan nok sige, at jeg har et åbent sind.”


Åbningsnummeret Aurora er ren NHØP dyrkelse, her er bassen helt fremme og hvor lyder det dog skønt. Nummeret gentages til sidst på albummet, nu bare med strygere. Inspirationen fra NHØP fylder mærkeligt nok meget lidt i lydbilledet på dagens danske jazzscene. Der skal lyde en kæmpestor tak til SØP for at gøre det så elegant.

Søren Østergaard Pedersen på Facebook

Ingen kommentarer: