mandag, juni 21, 2021

Andreas Toftemark Quartet: A New York Flight (April Records) LP/CD/DL/stream

 

Den fortabte søn er vendt hjem - og virker på ingen måde fortabt.


Tenorsaxofonisten Andreas Toftemark tog i 2015 til New York for, at forbedre sit jazzspil. Han returnerede sidste år, da coronaen lukkede verden og dannede herefter en rasende stærk kvartet - også med unge danske jazzmusikere der har brugt New York til at blive bedre jazzmusikere. Felix Moseholm (bas) og Andreas Svendsen (trommer) er sammen med exil-svenskeren Calle Brickman (piano) og de leverer drømme-backing. Det er også nødvendigt, når Andreas Toftemark placerer læberne på mundstykket.


Der er helt vildt, at en dansk jazzsaxofonist i en alder af 30 år debuterer med sådan en plade. Jeg kendte ham ikke og han har - til mit forsvar - heller ikke spillet i Danmark i årene hvor han boede i New York. Jeg ved ikke noget om hvordan han spillede inden - men for dælan da hvor spiller han fedt nu.


Han kan spille tenorsax med teknisk overskud og finesse. Det bruges til at formidle og fortolke jazzen, hvor der er ro og nærvær. Ballader og Late Night stemning med Blue and sentimental og Autumn in New York. Jeg er begejstret og føler det som om jeg har fået et brev fra Andreas, hvor han fortæller at jazzen er Alive and Well. 

Bandcamp

Ingen kommentarer: