tirsdag, juni 22, 2021

Mythic Sunship: Wildfire (Tee Pee Records) LP/DL/stream

 

Det kan da godt være, at der er mere rock end jazz i Mythic Sunship. Jeg overlader den kedelige diskussion til andre og kaster mig i stedet lige lukt ned i dybet på solskibet. 


Pladens åbningsnummer Maelstroem er i mine ører flænserjazz af den lækre slags. De balancerer på kanterne af krautrockens kompleksitet, lange soli, improv og punket vildskab og energi. Saxofonisten Søren Skov brænder igennem og trommeslageren Frederik Denning buldrer på den fede måde.


Det er vigtigt at tilføje, at det er punklegenden Per Buhl Acs (No Knox etc.) der som mixer har ansvaret for den vellykkede lyd på pladen - ligesom han eks. havde på Pardans’ suveræne Spit and Image fra 2018.


Det er bla. derfor at et nummer som Olympia ikke bliver et helte-epos. I stedet trækkes vi gennem Kasper Stougaard Andersen og Emil Thorenfeldt mudrede guitarridt og står stærkt tilsølede tilbage inden vi skal om på LP’ens side 2. Det er nok her, hvor min favorit på pladen skal findes. Redwood Grove er et manieret og kollektivistisk output, hvor guitarerne, saxofonen og trommerne smelter sammen og bassen sørger for at de finder sammen i en solid psykedelisk lydmur. 


Mythic Sunship er kongerne af dansk kraut. De er kloge og modige nok til at kunne kombinere psychedelica, jazz, rock og punk. Jeg er voldsomt fornøjet.

Bandcamp

Ingen kommentarer: