Hen i midten af november kommer Madeleine Peyroux atter til Danmark, hvor hun spiller i Musikhuset i Aarhus og Musikkens Hus i Aalborg. Ikke noget københavnerbesøg denne gang. Det var der heller ikke den seneste gang i 2017, hvor hun også spillede i Aarhus. Hmmm? Hvad er det for noget? Har vi fat i noget provinsjazzeri. Vi har under alle omstændigheder gang i noget der er populært.
Hun slog massivt igennem med sit andet album Careless Love i 2004, otte år efter debuten Dreamland. Siden da har hun lavet 5 albums. Nu er hun aktuel med Anthem. Et dobbelt album, der har fået titel efter det eneste covernummer på pladen. Leonard Cohens Anthem fra 1992-albummet The Future. Lad det være sagt med det samme. Det nummer er i særklasse, pladens højdepunkt.
Hun har lavet pladen i selskab med en række erfarne L.A. session musikere og sangskrivere med Larry Klein i spidsen. De har sammen skabt pladen i studiet, i samme periode som det amerikanske præsident-valg i 2016. Noget der afspejler sig i tekst og stemning. Pladens helt stor styrke er at den er lavet af musikere, der har jazz, pop, blues, roots og country helt inde under huden. De kan omsætte det til en omgang meget vel arrangeret og vellydende musik.
På The Brand New Deal møder vi iøvrigt saxofonisten Chris Cheek med en velplaceret solo. Madeleine Peyroux laver musik for den modne lytter, der gerne vil have kompromisløs kvalitet. Det byder Anthem på. Jeg er ikke ubetinget begejstret. Alligevel er jeg fornøjet over det høje musikalske niveau. Pladens sidste nummer er et “bonusnummer”. Det er jazzstandarden Last night when we were young - pladens anden bedste skæring.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar