Sunship i Århus er kåret til Årets Jazzspillested. Der skal lyde et stort tillykke herfra, de har virkelig fortjent det.
Følgende er neglet fra Sunships site:
Under VINTERJAZZ 2005 kåres for femte gang Årets Jazzspillested. Fra i år opgraderes spillestedsprisen markant så den nu hedder ”Jazz live prisen – Årets Danske Jazzspillested, støttet af Nordea Danmark-fonden.” Prisen er på kr. 75.000,- og det kontante tilskud skal anvendes til en række helt spektakulære koncerter i 2005/2006.
Prisen gives til et spillested, der formår at gøre en ekstra indsats for jazzmusikken. Et spillested, der tager et ekstraordinært initiativ til at fremme jazzmiljøet og vækstlaget i dansk jazz. Et spillested, der overvejende præsenterer ny dansk jazzmusik. Et spillested der giver musikere og publikum gode forhold at nyde jazzmusikken under. Kåringen foretages af professionelle jazzmusikere i Danmark. Læs mere om kriterierne og udvælgelsen bag Jazz live prisen her
MOTIVATION: Årets prismodtager Sun Ship modtager prisen for den store forskel de gør i det århusianske jazzmiljø. De præsenterer ny dansk jazz og er i den fornemste eksponent for en fornyelse af det århusianske musikmiljø på jazzområdet. Folkene bag Sun Ship er kunstnerisk og formidlings-mæssigt visionære – og tør hele tiden være på forkant med deres publikum. De har på rekordtid formået at skabe en sikker succes i det århusianske jazzmiljø og giver deres publikum noget de ikke vidste de manglede. Sun Ship præsenterer musik på musikkens egne præmisser og har dygtigt formået at skabe sig et ry som seriøs og nyskabende jazzklub. Samtidig er der blandt musikere stor respekt for det arbejde som ildsjælene bag Sun Ship har præsteret indtil nu.
PRISOVERRÆKKELSE: Prisen overrækkes til Sun Ship på Musikcaféen i Århus fredag den 21. januar klokken 20.00 ved et festligt arrangement. P2 sender live fra pris-overrækkelsen og den efterfølgende koncert med Bugpowder.
I 2004 Jazzclub Loco på Stengade 30 prisen, og i 2003 var det Bent J på Nørregade i Århus. I 2002 var det Jazzhus Dexter i Odense, og endelig har Holbæk Jazzklub fået prisen i 2001.
Tord Gustavsen Trio, som høstede stor succes med debutpladen fra 2003, Changing places, er nu klar med deres anden udgivelse. Pladen hedder The ground og udgives af ECM records. Pladeudgivelsen følges op af en turné som bringer dem til både USA, Europa og Japan. Tord Gustavsen Trio vakte berettiget opsigt med debutpladen, som var umiskendelig nordisk med folkeviser, melodi og et stænk (en ordentlig sjat faktisk) Keith Jarrett, og selvfølgelig med den kendte ECM lyd. Information skrev i deres anmeldelse af pladen: "[Der er] tale om en af årets mest bemærkelsesværdige jazzklaver-plader. Og under alle omstændigheder den smukkeste"
Okay, jeg er ikke musiker. Men www.jazztrumpetsolos.com kan jeg simplethen ikke stå for. På siden er der transkriptioner af en ordentlig bunke kendte trompetsoli. Den er dejligt pædagogisk opbygget, hvor noderne kører henover skærmen, samtidig med at man hører soloen. Her er soli med Miles, Clifford, Chet, Satchmo, Fats og alle de andre. En ganske underholdende og lærerig side.
I 2003 udsendte Morten Varano og Lady Z under navnet Slow Train, pladen Illegal cargo. Det skabte ikke det store røre herhjemme, men i Frankrig har han haft rigtigt godt fat. Han har haft numre med på nogle af de absolut vigtigste Lounge compilations overhovedet. Stephane Pompougnac's Hotel Costes samlinger nr. 6 og 7, Ravin's Buddha Bar vol. VI, Saint-Germain des Prés Café IV og diverse andre.
D. 23. marts udsender han en ny plade, nu som Varano. Den hedder Step up og er selvfølgelig på hans eget pladeselskab Murena Records. Man kan allerede nu gå ind og høre musik fra pladen på hans site, og det lover rigtigt godt. Musikken er en blanding af akustiske guitarer, lækre (sexede) kvindestemmer (Camilla Munck fra Wynona og Diane Charlemagne, som er kendt fra Moby og Goldie) og fede beats. Jeg er solgt! Du kan høre musikken ::HER::
D. 11. februar spiller Slow Train Soul (det kaldes Slow Train i USA, hvor de rykker pænt på radiostationen cd101.9's playlist med nummeret Naturally) i Radio City Music Hall i New York, sammen med George Benson og David Sanborn. Det er New Yorker Radiostationen cd101.9 (New York Chill) der holder en Valentines Day koncert.
Dansk Jazz Forbund har lige offentliggjort at de har fået 750.000 kr. af Kulturministeriet til lancering af dansk jazz i udlandet. Kulturministeren udtaler i den forbindelse:
”Der er behov for en satsning, der kan udklække nogle kommende ”fyrtårne”, som kan skabe øget opmærksomhed om og kendskab til dansk jazz i udlandet. Det er jo ingen hemmelighed, at dansk jazz har et flot internationalt omdømme. Nu skal vi have de nye talenter helt frem i rampelyset og ud på de internationale scener. Med Jazz.dk – International Jazzlancering får dansk jazz en ny og stærk platform til at skabe større synlighed i udlandet.”
Det sidste har han jo ret i. Men når han siger, at dansk jazz har et flot internationalt omdømme, så kan jeg kan egentlig godt være tvivl om hvad det dækker over. Hvor flot er dansk jazz's internationale omdømme. Umiddelbart dækker det flotte vist over noget ret fortidigt. Vi har ihvertfald lang vej, når vi sammenligner os med svenskerne, og endnu længere når vi sammenligner os med nordmændene.
Hvornår er en dansk jazzmusiker sidst blevet lanceret internationalt på plade og scene? Her tænker jeg ikke på de ellers fine satsninger (på idéplanet) der har været i både Frankrig (som desværre floppede af flere årsager) eller kulturfremstødet i Canada for nylig. Næh, hvad med en kunstner, som udgiver en CD, der lanceres internationalt, og giver genlyd i jazzpressen? Jeg kan nævne adskillige svenske og norske artister som er blevet lanceret internationalt på plade og scene, hvor der virkelig bliver lagt mærke til dem; Esbjörn Svensson Trio, Tord Gustavsen Trio, Jan Garbarek, Bugge Wesseltoft, Arve Henriksen, Supersilent etc. Ingen dansk jazzmusiker har fået lignende opmærksomhed i de senere år.
Da GinmanBlachmanDahl udgav deres Library bar concerts, blev den lanceret som en international udgivelse på Verve. Et check på Google fortæller at pladen kun er kendt i Danmark, den kan ikke købes på Amazon og er ej heller omtalt på Verve's site. Nu er pladen så trukket tilbage, og der er kommet ny med trioen, den eksisterer ligeledes kun i Danmark.
Jeg håber at Dansk Jazz Forbund kigger lidt på vore naboer, når der skal satses, for vi har skam musikere der har kvaliteten til, at blive lanceret internationalt. Jeg tænker på måden som musikken sælges på. Svensk jazz står f.eks. utroligt godt i Tyskland. Norsk jazz står utroligt godt i England. Hvorfor gør de det?
Jeg tror at der skal satses på en lille eksklusiv skare af danske jazzmusikere, brænd pengene af på nogle få, og kommer de til at rykke, så tror jeg at vejen er åben for flere, og der kommer mere fokus på den danske jazz, i den toneangivende internationale jazzpresse. For den er vigtig, når der skal sælges plader og koncertbilletter.
Mine bud på nogle der er værd at satse på: Kasper Villaume, Bugpowder og Fredrik Lundin Overdrive. Egentlig ville jeg også foreslå GinmanBlachmanDahl, men så synes jeg at de skal satse på deres eget materiale, istedet for de standards de har valgt til deres plader. Musikalsk er de jo verdensmestre, men de er også mange andre verdensmestre der har indspillet all blues.
1 kommentar:
En anden god side for musikere er http://www.drummerworld.com/, hvor man kan se videoer af stort set alle kendte jazz-trommeslagere og læse om trommer generelt. Siden er lukket for tiden, men den skulle komme op at køre igen snarest.
Send en kommentar