lørdag, oktober 31, 2020

Simon Spang-Hanssen Epistrophy Septet: Plutonic Eclipse (Alisio) CD/Stream


Saxofonisten Simon Spang-Hanssen har samlet en stærk septet med fire blæsere; Erik Kimestad på trompet, Fredrik Lundin på tenorsax, Mikkel Aagaard på trombone og Spang-Hanssen selv på alt- og sopransax. Rytmegruppen er med Artur Tuznik på piano. Yasser Pino på bas og Anders Mogensen på trommer.


Spang-Hanssen har skrevet 8 numre, hvor titlerne er med til at indikere, hvem der hyldes. Joe Henderson på Hendersong, Thelonious Monk på Monkwhile eller Duke Ellington på Duke’s Jungle. Det er nogle veloplagte og personlige hyldester som Spang-Hanssen har skrevet. Den allerstørste fornøjelse ved pladen er dog mødet mellem de yngre folk; Kimestad, Aagaard og Tuznik og de mere erfarne mænd i septeten. Det spiller nemlig helt forrygende! Tuznik holder ikke igen med forrygende klaverspil.

Simon Spang-Hanssen

fredag, oktober 30, 2020

Sao Paulo Panic (Berthold Records) CD/DL/stream

 

Vibrafonisten Martin Fabricius udgav sit seneste trioalbum Under The same sky på det tyske selskab Berthold Records. Samme selskab var i forbindelse med Jazzahead 2019 i Tyskland - hvor musikere og branchefolk fra verden var samlet til en branchemesse - hurtige til at fange idéen om, at samle musikere med tilknytning til selskabet og sende dem til Sao Paulo i Brasilien for i løbet af 10 dage i januar 2020 for, at indspille albummet Sao Paulo Panic.


Vokalisten Dani Gurcel og trommeslageren Thiago Rabello fra Brasilien er sammen med tyske Timo Vollbrecht - der bor i New York, den israelske guitarist Tal Arditi - der bor i Berlin, brasilianske Frederico Heliodoro på bas og danske Fabricius. Albummet blev indspillet lige før hele verden lukkede ned på grund af corona. Det er en reminder om en nær fortid.


Musikken er en festlig blanding af de seks musikeres unikke møde, hvor de brugte tiden på at finde hinanden og udvikle musikken. Gurcel’s portugisiske vokal, Vollbrechts stærke saxofon, Arditis klassiske jazzguitarlyd og Fabricius’ vibrafon er i mødet med den brasilianske rytmegruppe tæt på hinanden og viser med al tydelighed, hvorfor man som ofte siger at jazzen er et internationalt sprog. I øvrigt skal Fabricius’ bidrag For Greta The Good fremhæves for sit smukke og flydende udtryk.

Berthold Records

torsdag, oktober 29, 2020

Astrid Engberg: Tulpa (Creak Inc. Records) LP/DL/stream

 

En dygtig DJ kan skifte mellem genrer og stilarter, samtidig med at der fastholdes et personligt, samlet og originalt udtryk. Det spiller helt sikkert ind, at Astrid Engberg har erfaring som DJ, når hun laver musik og ikke mindst sammensætter et album. 


Sangerinden med mere, Astrid Engberg har siden 2012 udgivet flere EP’er. Nu er hun aktuel med et fuldlængde album. 

Hun befinder sig et sted mellem klubmusik, jazz, hip hop og moderne soul. På mange af pladens numre har hun blæsere med, hvor særligt Anders Bo Eriksen på tuba har overtaget bassens plads i musikken - noget som ellers er kendt fra jazzens barndom og i dag primært bruges i brassbands. Det er et af flere geniale greb som Astrid Engberg har på musikken. Hun favner jazzen og går egne veje. Blæserne Maj-Berit Guassora og Lis Wessberg gæster også undervejs på fire numre, ligesom Jonathan Jull Ludvigsen og Brian Cook fra Athletic Progression også gør. Blandt andet på en af mine favoritter på pladen, den gamle jazzstandard Lush Life, hvor Engbergs fede klub-arrangement af nummeret toppes af en superstærk vokal. 


Tulpa er et originalt og bredtfavnende album, hvor et nøgent nummer som Wave også er med til, at vise Astrid Engbergs sans for, at skære ind til benet og lave en følelsesmættet stemning uden, at musikken læsses til. Det er ret let, at anbefale albummet, da det indeholder original og fængende jazz til nutiden.

Astrid Engberg Bandcamp

onsdag, oktober 28, 2020

Skurkar: Skjulte motiver (Øra Fonogram) LP/CD/DL/stream

 

Den interskandinaviske kvartet Skurkar lader med deres skjulte motiver til, at have nedbrudt sproglige og musikaske grænser. De spiller ifølge dem selv detektivjazz, hvilket ikke giver mening, da de kalder sig Skurkar. Alligevel passer det godt ind i deres humoristiske og musikalske kaos, der ikke bygger på algoritmer eller andet kedeligt. Danske Amalie Dahl på altsaxofon, norske Jenny Frøysa på barytonsaxofon, norske Oda Steinkopf på bas og svenske Emma Lönnestål på trommer udgør kvartetten.


De har lavet en plade der bevæger sig mellem jazzens klassiske discipliner: den nedskrevne musik og den frie improvisation. De er sikre og knivskarpe som på Soppatorsk på Autobahn. Det er jazz der sparker røv. Jazz, hvor det emmer af spilleglæde. En kvartet hvor det kollektive og samlede udtryk er femte medlem.


Og hvad mente jeg egentlig med at de nedbrød sproglige grænser? Titlerne på melodierne er en blanding af svensk, dansk og norsk. Ligesom åbningsnummerets hidsige verbale afslutning på Klip i kortet er skandinavisk road rage i fri form. Skurkar er nogle frække gavtyve. Nogle som er gode for jazzen. 

Øra Fonogram

tirsdag, oktober 20, 2020

Nulle & Verdensorkestret: Det gyllene strau (Olufsen Records) CD/DL/stream

 

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at 83 årige Nulle indtager en særlig plads i mit hjerte - både på tv og film - og selvfølgelig på klarinet. Endnu en gang står han i spidsen for Verdensorkestret, hvor kærligheden til livet, verden og jazzen er i centrum. 


Det særligt sammensatte orkester, hvor den jævnaldrende Fessor på trombone indtager en tung plads sammen med instrumentkollegaen Mads Hyhne  i front. Den gyldne duo leverer med lune og elegance et vidunderligt samarbejde. Materialet er valgt med hjertet. Louise Albeck synger på charmerende dansk-inspireret engelsk og svensk, sange som Young at Heart og Så skimrande var aldrig havet. Min helt store favorit er titelsangen Det Gyllene Strau, som Nulle og Louise Albeck har skrevet. Den lyder ellers som noget Aage Stentoft kunne have skrevet. 

Verdensorkestret kryber ind under huden med Monks Epistrophy og Chano Pozos Tin Tin Deo, hvor der er et delikat og udsøgt swing i bandet. Nulle kan også smelte hjerter med en ballade, som han gør med Charles Aznavours udødelige She. 


Alt er godt og som det plejer. Det eneste der mangler er en koncert ved Vandkunsten, når jazzfestivalen, Nulle og Verdensorkestret smelter sammen med København. 

https://www.facebook.com/NulleogVerdensorkestret/

mandag, oktober 19, 2020

Teddy Wilson Trio: Revisits the Goodman years (Storyville) LP >> Benny Carter Quartet: Summer Serenade (Storyville) LP

 

Her er et par LP’er indspillet med et par måneders mellemrum for præcis 40 år siden i legendariske Anders Stefansens ligeså legendariske Tivoli’s Jazzhus Slukefter. De blev selvfølgelig udsendt på LP dengang og senere genudsendt på CD. Nu får de så endnu en omgang på vinyl. 


Det er et par distingverede herrer fra jazzens gyldne swingår. Pianisten Teddy Wilson og saxofonisten Benny Carter præsenteres sammen med Jesper Lundgaard på bas og Ed Thigpen på trommer, desuden medvirker pianisten Kenny Drew på Carters plade.


Wilson skruer tiden tilbage til swing-jazzens gyldne æra, hvor han spillede med Benny Goodman. Og Ih du milde, hvor det dog swinger. Ed Thigpen sidder helt fremme i trommestolen, mens Jesper Lundgaard spiller helt suverænt overskudslækkert og steady. Det er en plade med fart og tempo. Det er helt i sin egen klasse, når først Wilson giver bolden op og de spiller Sweet Lorraine. Jeg ææælsker det.


Benny Carter spiller på altsaxofon på denne indspilning. Den gamle erfarne nåede op gennem karrieren at indspille musik i 8(!) forskellige årtier. Her er han i tilbagelænet form med showmanship og swingjazz i topklasse. Han spiller flere numre af egen avl, bl.a. When lights are low. Richard Boone kigger forbi på nummeret All that jazz, hvor han synger og minder om en helt anden tid i jazzkøbenhavn, med erfarne amerikanske jazz cats bosiddende i Kbh. der lige kunne sidde ind på et enkelt nummer.

Storyville Records



søndag, oktober 18, 2020

Medi - Friformsrörelsejazz: Oval Tid (Havtorn) LP/DL/stream

 

Her er et vidunderligt eksempel på free jazz der ikke lukker sig om sig selv. Den svenske duo Medi vil gøre det på en anden måde. De spiller udadvendt, sprudlende, legesyg og nysgerrig free jazz, der i deres version kaldes friformsrörelsejazz eller friformsbevægelsejazz, som det vel vil hedde på dansk. 


Ida Karlsson på tenorsaxofon og klarinet og Emmeli Ek på trommer, slagtøj og redningsvest blander toner med rytmer, bevægelser og improvisation. Det er inkluderende frijazz med buller og pling. Det er duoens tredje album siden de startede i 2007. 


De skramler og roder med jazzen, så den bliver rundtosset. Lyt feks. til uptempo sagen Virr, der kunne spilles i et abstrakt cirkus i et parallelt univers. Eller den frit dansende og mere rolige Meditation, hvor de maler med instrumenterne.


Oval tid rammer plet i en cirkulær tid. De former musikken som de lyster og inviterer lytterne med i og på bevægelsen.

Medi

lørdag, oktober 17, 2020

Anders Lauge Meldgaard: 12 instrumenter til Henning (År og Dag) LP/DL/stream

 

Det er som om jeg bliver lukket ind i en farverig eventyrverden, hvor planter, dyr og landskaber har former og farver som jeg aldrig har set før. Det bobler og sitrer på Anders Lauge Meldgaards nye album, hvor der høres spor tilbage til hans tidligere projekt Frisk Frugt. Alligevel er det også noget helt andet. Det er en hyldest til Fluxus komponisten og kunstneren Henning Christiansen som Museet for Samtidskunst i Roskilde bestilte Anders Lauge Meldgaard til at lave. 


Han har genkomponeret Henning Christiansens værk Trio om tiden der gik (opus 91) fra 1975, hvor de tre instrumenter i Anders Lauge Meldgaards fortolkning er blevet ældre, langsommere og har formeret sig. Blokfløjte, obo, fagot, violin, cello etc. spiller musikken. Meldgaard har skrevet rollerne i forskellige tempi. Hvert instrument spiller i sin egen rytme og skaber en enhed af frit forbundne taktarter. De vugger sammen i mange lag. 


Perioden i Henning Christiansens kunstneriske liv i midten af 70’erne var det den følelsesfulde, oprigtige og melodiøse kunst det var i centrum. Noget som Anders Lauge Meldgaard på smuk og indsigtsfuld vis omsætter til et nutidigt klassisk musikværk.

https://aarogdag.net

fredag, oktober 16, 2020

Fonnesbæk & Kauflin: Standards (Storyville) CD/DL/stream

 

De har taget en stribe populære melodier fra jazzens standards - hvilket er en velkendt formel indenfor jazzen, når to gode instrumentalister sætter hinanden stævne. Her var det ikke tænkt som noget der skulle udgives. Det er en stribe numre, de blev til overs i forbindelse med indspilningen af den amerikanske pianist Justin Kauflin og den danske bassist Thomas Fonnesbæks album Synesthesia fra 2017, der indeholdt flere originalkompositioner. De varmede op med en række af de mest kendte og elskede standards.


Det er en god idé at udgive den musik, da de to musikere kommunikerer så godt sammen om den groovy og kodylt sejt swingende Take The A Train eller den evigt smukke ballade In a sentimental mood, hvor Ellington & Coltranes version stadig skinner stærkt i dag, hvor mange musikforbrugere finder deres musikalske fix på streamingtjenesterne. Her burde Fonnesbæk og Kauflins plade også få et godt liv, når de spiller Round Midnight eller Nigerian Marketplace. Det er eviggyldig og gode personlige fortolkninger af jazzens klassikere.

Storyville Records

torsdag, oktober 15, 2020

Jesper Hertz 4: I Can See your bones from here (Gateway) CD/DL/stream

 

Jeg skrev første gang om Jesper Hertz for lidt over et år siden her på bloggen, hvor jeg ikke kendte ham. Han er siden blevet spillet en masse på P8jazz. Han har i den grad fået hul på udgivelses-bylden og er klar med endnu et album. Denne gang sammen med et hold jazzmusikere fra Fyn - der også er Jesper Hertz’ hood. Stilen er også lidt anderledes. Hvor det sidste gang var guitaren sammen med klaveret, så er det i stedet saxofonisten Andreas Bøttiger der teamer up ved siden af Jesper Hertz’ klaver. 


Jazz på Hertz’ album har et direkte, lidt rå i kanterne og småfunky udtryk, hvor Bøttigers varme og fyldige tenorsax passer godt sammen med Hertz’ kompositioner. Jens Bønnerup spiller upfront bas mens Anders Senderovitz sender musikken godt afsted med tryk og power. Lyt eksempelvis til Empty your pockets eller Personal time off, hvis der er behov for fart. Du kan tage den med ro til den flotte og indbydende Have a seat.

Jesper Hertz

onsdag, oktober 14, 2020

Jesper Zeuthen/Jacob Anderskov/Anders Vestergaard: Ecstatic Embrace (ILK) LP/DL/stream

 

Det er en umiddelbar og engagerende trio der møder publikum med udfordrende og favnende musik. Det var den legendariske trommeslager Paul Lovens, der efter trioens første koncert under Copenhagen Jazz Festival i 2019, udbrød at Jesper Zeuthen, Jacob Anderskov og Anders Vestergaard var blandt de få der kunne skabe “The Ecstatic Embrace”. Heraf albummets titel.


Musikken er en indspilning af trioens anden koncert i Koncertkirken under festivalen sidste år. De fik ganske fortjent en Danish Music Award i 2019 for Årets særudgivelse for trioens første udgivelse, Out of The spectacle. 


På album nr. 2 udbygger altsaxofonisten, pianisten og trommeslageren det spirituelle univers, hvor vi ganske rigtigt omfavnes og rummes. Det er musik man går ind i. Når man som lytter bliver der, får man lov til, at høre improviseret dansk jazz i international klasse. Det er tre musikalske personligheder der sætter noget på spil - ikke mindst sig selv.

ILK Music

tirsdag, oktober 13, 2020

Ole Theill: Transparent (Music for Dreams) LP/DL/stream

 

Sammen med den brasiliansk-amerikanske pianist og arrangør Clarice Assad har den danske tablas spiller Ole Theill lavet sit fjerde album i eget navn, Transparent. Theill har skrevet musikken mens Assad har arrangeret strygerne for strygerkvartetten Halvcirkel, der indtager en central rolle på pladen. Theills mangeårige makker Kenneth Knudsen medvirker på keyboards og har været med til at producere pladen. Sidste mand er Thomas Fonnesbæk i en ikke uvæsentlig rolle på bassen. 


Tidligere ville man nok have kaldt det verdensjazz eller World music. Ole Theills musik er mere og andet end det. Det er indiske traditioner, europæisk klassisk musik og en dyb groovy jazzbas. Det er musik med bund, der skaber højder. Musikken er på trods af de meget forskellige inspirationer sammenhængende. Det er filmisk og fyldt med spænding. En særdeles anbefalelsesværdig plade. 

Ole Theill

Bandcamp

mandag, oktober 12, 2020

Total Hip Replacement: Bliss (THR/Monkey Music) LP/DL/stream

 

Jeg kan godt være i tvivl om det er lidt off, at jeg sammenligner Total Hip Replacement med det britiske reggaepop band UB40, der havde sin storhedstid i firserne - primært fordi UB40 nok opfattes som long gone hitlistemateriale. Jeg var stor fan af UB40 og elskede deres originale blanding af reggae og britisk pop. Så i min bog er det et plus at blive sammenlignet med UB40 - og hvis du har brug for, at høre hvor fede UB40 egentlig var, så find det fyrre år gamle album, Signing Off frem.


Total Hip Replacement blander reggae og pop med et nordisk touch på deres egen måde. Ikke så det kommer til at lyde som Gnags ca. Safari - men så det kommer til at lyde som Total Hip Replacement anno 2020. De har deres eget originale take på genren, hvor der dryppes dub, soul og jazz i hofteudskiftningen.


Det seks mand store reggaeband med Victor West Hosbond i spidsen på vokal og trombone, har også trompet og saxofon med i bandet. Den uimodståelige og blæserfyldte reggae er særdeles medrivende og dansevenlig.

Total Hip Replacement

lørdag, oktober 10, 2020

JAZZNYTPRISEN 2020 går til Signe Bisgaard.

 

Hun får prisen for den formidable præstation hun har lavet med udgivelserne Danse Macabre og The Kiss Your Darlings Suite. På begge albums medvirker Aarhus Jazz Orchestra. 


Hun har komponeret og arrangeret musikken på Danse Macabre. Signe Bisgaards musikalske fortolkning af historien og hendes tag på musikken er medrivende og billedrig. Det er et farvemættet musikalsk portræt. Hun maler med musikken.


The Kiss Your Darlings Suite er Signe Bisgaards arrangement og fortolkning af I Think You’re Awesome’s musik. Her udvider hun og skaber et nyt rum til Jens Mikkels i forvejen stærke kompositioner.


Jazznytprisen 2020 gives til Signe Bisgaard fordi hun modigt flytter big band musik og jazz i nye retninger. Hun står på et solidt fundament af mange forskellige inspirationer, som hun trækker frem og bruger med stort overskud og overblik. Hun frembringer god musikalsk energi der sætter sig i både musikere og lyttere.


Signe får overrakt selve Jazznytprisen - et stykke originalgrafik - på et senere tidspunkt. 



Jeg kunne ikke holde på nyheden længere, da jeg alligevel skulle introducere koncerten med I Think You’re Awesome & Aarhus Jazz Orchestra på Fermaten fredag aften, hvor hun dirigerede. Hun fik en flaske champagne og en god overraskelse, inden en iøvrigt vanvittigt fed koncert.


Tidligere modtagere af prisen.

2019: Abekejser

2018: Janne Mark

2017: Lasse Mørck

2016: Jens Mikkel

2015: Jakob Buchanan

2014: Carsten Dahl

2013: Jakob Bro

2012: Stefan Pasborg

torsdag, oktober 01, 2020

I Think You’re Awesome/Aarhus Jazz Orchestra/Signe Bisgaard: The Kiss Your Darlings Suite (Jaeger Community) LP/DL/stream

 

Jeg stod på forreste række, da to af Aarhus’ fineste jazzorkestre spillede sammen første gang i 2019. Det var på Spot Festival, hvor I Think You’re Awesome og big bandet Aarhus Jazz Orchestra smeltede sammen. Under ledelse af Signe Bisgaard der også har arrangeret Jens Mikkel Madsens musik hørte vi en suite lavet over musikken fra Kiss Your Darlings fra 2018. Nu har musikken fundet vej til en LP-plade, hvor coveret som sædvanligt er lavet af Simon Gorm Eskildsen.


Musikken er en meget personlig og stærk skildring af en periode i Jens Mikkels liv med depression og angst. Det er en musikalsk tak til Jens Mikkels kone, familie og venner. Det er musik der giver lytteren noget at tænke over. 


Signe Bisgaard arrangement og fortolkning af Jens Mikkels musik, breder musikken ud. Det bliver storladent og fuld af stærke stemninger. 


Big bandet går direkte ind i I Think You’re Awesome’s univers, hvor der er plads og tid til at lade musikken stå stille i rummet og røre ved os. Jens Mikkels vokal bliver skarpt understøttet af Karmen Röivassepp flere gange undervejs. 


Det er det tredje nye I Think You’re Awesome album som vi kan lægge på pladespilleren i år. Den her trækker tråde et par år tilbage i ITYA historien og udbygger et i forvejen suverænt album. Jeg er målløs over al den gode musik vi er blevet præsenteret for i 2020 fra Jens Mikkel og alle de fantastiske musikere han omgiver sig med. Tak er et lille ord. Jeg vil dog alligevel sige: TAK! Vi har brug for den her musik.

Jaeger Community