torsdag, april 25, 2024

GinmanBlachmanDahl: What’s to come (Storyville) LP/CD/digital

 

Er man velbevandret i rockhistorien spotter man hurtigt coverets reference til to ikoniske pladecovers, nemlig Elvis Presley’s plade fra 1956 og The Clash’s London Calling fra 1979, der var inspireret af Presley coveret. Hvorfor jazztrioen GinmanBlachmanDahl har valgt den reference er aldeles uklart for mig.

De tre enere forenes i trioen og har hængt deres egoer ude i garderoben. De mødes i et virkeligt stærkt øjeblik. 15 korte numre (streaming og CD) og 13 numre på LP’en, der er skabt i øjeblikket. Improviserede stykker der er opstået mens de spillede. Pianisten Carsten Dahl har skabt størstedelen af sin solokarriere på den improviserede musik. Det tager han med ind i trioen, der har eksisteret siden slut-halvfemserne. Stilistisk henter de stor inspiration hos Miles Davis, Thelonious Monk og Bill Evans. 

Thomas Blachman på trommer og Lennart Ginman på bas forstår til fulde hvad det vil sige, at skabe øjeblikkets musik. Her er swing, skarphed, tvivl, beslutsomhed, eksplosioner og stor stor musikalitet. De kan fornemme og skabe en melodi sammen. Det lyder ret vildt - og det er det også. Om det er i skandinaviske skove, avantgarde eller venterums angst blues. De kan fortolke det. 

Bandcamp

onsdag, april 24, 2024

Kathrine Windfeld Sextet: Aldebaran (Stunt) LP/CD/digital

 

Hvis jeg aldrig havde hørt noget med hende før, så ville jeg tænke at hun var på vej til at lave en big band plade. Her er stor lyd, dynamik, spændstighed og nogle skarpe arrangementer. Det er en sekstetplade og hun er ikke på vej til at lave en big band plade. Dem har hun allerede lavet en del af, bla. med eget big band.

Det er selvfølgelig pianisten og komponisten Kathrine Windfeld, det drejer sig om. Kathrine Windfeld protesterer ikke, når hun bliver kaldt teorinørd, glæden ved kompleksiteten er blot en side af hendes musikalske DNA. Hun er en følsom og medrivende musikalsk historiefortæller og stemningen på Aldebaran er anderledes end på hendes tidligere udgivelser, musikken er enklere og smukkere. Det er et andet fokus hun har haft med sekstetten end med big band projekterne. Hun har udvidet porteføljen med sekstetten som hun spillet med siden 2020.

Hun har medtaget Johannes Vaht på bas og Henrik Holst Hansen fra sit big band i sekstetten. De tre blæsere i front er polakkerne Tomasz Dabrowski på trompet og Marek Konarski på tenorsax og svenske Hannes Bennich på alt- og tenorsax. Numrene bevæger sig gennem rolige stemninger som på Burnout eller den medrivende og boblende Offroad Excursions. Aldebaran er en godt afbræk fra big band musikken - og noget hun gerne må fortsætte med.

Kathrine Windfeld

fredag, april 19, 2024

Kalaha: Nord Havn (April Records) LP/CD/digital

 

Der er ikke mange der kan spille en afro-inspireret guitar og fortsat lyde som sig selv. Her er Niclas Knudsen i særklasse, hvilket han til overflod har bevist i Ibrahim Electric og pladeaktuelle Kalaha. Han excellerer på åbningsnummeret Ciklidekaj på deres nye album Nordhavn. Titlen på nummeret og den efterfølgende Norsk Fars er med til, at fortælle at Kalaha er et band, hvor humor er en stor del af fortællingen. Både i musik og titler. Her er Nordhavn deres absolut sjoveste og festligste plade. 


Der er psykedelisk rock, acid techno, surf rock, indisk klassisk musik, dub, 70’er fusion og andet godt fra musikkens overflødighedshorn. Det lyder måske kaotisk. Det er det ikke når det er Kalaha, der hælder det ned i deres fantasifuldt koreograferede version af en musikverden. Her danses, hoppes, svajes, svæver og krammes.


Det ny tilkomne medlem Anders Stig Møller på bas og diverse er en god tilføjelse. Han har en old school feeling for bassens placering i musikken, som var han sessionmusiker i Philadelphia i 70’erne. De gamle medlemmer Emil de Waal og Rumpistol udvikler og udfordrer hele tiden dem selv, hinanden og musikken i en grad, så Nordhavn er tæt på at være den bedste Kalaha plade. 

https://kalahamusic.bandcamp.com/album/nord-havn

torsdag, april 18, 2024

Jonas Johansen Adventure Trio (Zack’s Music) LP/digital

 

Linernotes - teksten bag på coveret, som man ofte ser på jazzplader - kan til tider være meget informative. På Jonas Johansens nye plade, står der eksempelvis at han er medlem nr. 479 af Eventyrernes Klub. Det giver rigtig god mening, når man også skal beskrive musikeren og trommeslageren Jonas Johansen. Han har gennem hele sin musikalske karriere været opdagelsesrejsende, en eventyrer, der er taget ud i Verden for at lære nyt og for at blive inspireret. Asien (særligt Indien), Sydamerika (særligt Brasilien) og Afrika har ofte været destinationerne.


Sammen med guitaristen Thor Madsen og bassisten Lennart Ginman har han lavet Adventure Trio, hvor de spiller Jonas Johansens musik.


Det er ikke verdensjazz eller noget andet, man kunne kalde det, når man blander genrer fra hele verden ind i jazzen. Det er jazz i Jonas Johansens udgave. Han spiller med et lyttende hjerte. Det er noget der besvares af Madsen og Ginman, der har kendt og spillet med Johansen i forskellige sammenhænge i mange år. 


Vi er helt inde i kernen af musikken. De spiller med plads og luft omkring sig. Ginmans rolige bas, Johansens lyriske og distinkte trommespil og Madsens fortællende guitar er dejligt selskab. De gode numre står i kø på pladen. Lyt og tag på eventyrrejse.

Jonas Johansen

onsdag, april 17, 2024

Smag på dig selv (Stunt) LP/CD/digital

 

Har man været til koncert med trioen Smag på dig selv og mærket deres utæmmelige energi, så burde man være tilfreds med bare at kunne mærke halvdelen, når man skal høre dem på anlægget eller i sine hovedtelefoner. Men sådan forholder det ikke med dem. De har taget energien med i studiet og lader den eksplodere i ørene på den sagesløse lytter. Det er uden tvivl den vildeste energiudladning i dansk jazz i adskillige år.


Oliver Lauridsen på tenorsax, Thorbjørn Øllgaard på bas- og barytonsax og Albert Holberg på trommer har spillet sammen siden 2018. Umiddelbart kan de minde om amerikanske Michael Wilburs Moon Hooch og Thundersmack. Det er dog kun på overfladen SPDS er vildere og dybere i sjælen og holdningerne. Blandingen af jazz, hip hop, afro, punk og 90’er dance får et spark i nyrerne i Smag På Dig Selvs version. 


De har en politiske holdninger, som de ikke holder igen med. “Der er ikke andet end fremgang på menuen, når vi er så sultne” som Thorbjørn siger på Spoken Word nummeret Start et Punkband og fortsætter “Middelklassen holder øje med middelklassen mens overklassen bare smadrer derudaf.” 


SPDS har lavet et afsindigt stærkt album, hvor de fede numre banker ind i kroppen på dig. Fuck der kommer kontrollører er et "hjertet oppe i halsen" nummer. Hyldesten til scooteren PGO Hot 50 er eurodance gone mad. PVC (Polyvinylchlorid) er drum’n’bass i bedste Prodigy stil. TOTAL FULL POWER EXTREME er Goa og Psytrance. Der er også et par mere rolige numre. Det hele spilles af Oliver på toppen på tenoren, Thorbjørn i de dybe toner og Alberts ekstatiske trommer. 


Sidste nummer på pladen peger måske i en ny retning for trioen. Her har de inviteret Luna Ersahin indenfor. Hun synger på kurdisk på nummeret Negiri, der betyder Græd ikke. Mødet mellem traditionelle kurdiske toner og moderne EDM er medrivende og viser SPDS’ bredde.


Albummet får en stor anbefaling fra Jazznyt - og uden at spoile for meget, så kan jeg godt afsløre at albummet lander på Årets bedste listen, når året gøres op.

Smag på dig selv på Facebook

lørdag, april 13, 2024

Jeg har skrevet en bog om jazz på 4000 sider - og brugt 20 år på det

 

I 2004 var blogs noget moderne stads på internettet. De var nemme at lave og det væltede frem med dem. Nu er der ikke længere så mange der taler om blogs. Nu er det afløst af X, Facebook, Instagram, Tik Tok, podcast etc. Enkelte er dog forsat med at lave blogs som om intet var hændt på SoMe fronten. 


Det var en impulsiv idé der opstod og d. 13. april 2004 kl. 03.56 lagde jeg mit første indlæg op på bloggen. Her kunne man læse at GinmanBlachmanDahl var så utilfredse med deres CD fra 2003, The Library Bar Concerts, at de ikke ønskede at den skulle være tilgængelig længere. De havde de sagt til en koncert på Herning-spillestedet Fermaten - og jeg tænkte, at der nok var andre der fandt det interessant. Jeg vidste dog ikke, at jeg 20 år senere stadig ville skrive om jazz - og havde skrevet så meget, at det ville være en bog på 4000 sider, hvis det ikke havde været en blog.


Allerede ugen efter var der atter nyheder på bloggen - og sådan fortsatte det. Der var ikke nogen sociale medier, hvor jeg kunne komme i kontakt med eventuelle læsere. I stedet sendte jeg linket ind til Jubii.dk og andre som eksempelvis Folkebibliotekernes Netguide, hvor der var moderatorer der tog stilling til om det var noget som de ville linke til. Ligeledes havde Jazzdanmark en hjemmeside og på DR.dk var der også en musikside, hvor man kunne skrive og dele. Det begyndte ganske stille at brede sig. En måned efter at jeg var startet fik jeg tilsendt en CD. Det var Martin Lutz Groups The Journey of the sledgedog and the camel. Det havde ikke været et mål, at få plader - men da jeg altid har samlet på dem, så det gik det så småt op for mig, at jeg kunne få en masse musik, hvis bare jeg skrev om det. Nyhedsdelen trådte i baggrunden og det begyndte at handle om anmeldelser.


Der udkommer sindssygt megen dårlig musik. Det tror jeg - men ved det reelt ikke. Det er ikke noget som jeg beskæftiger mig med. Det er ikke noget som jeg gider at bruge min tid og mit liv på. Til gengæld vil jeg gerne bruge min tid på god musik - og her har jeg fundet ud af, at hvis jeg lytter til det der hedder DANSK JAZZ, så er der meget lille sandsynlighed for at jeg bliver skuffet. 


Det har været en vild rejse at lave Jazznyt. Jeg har mødt en masse mennesker gennem mit arbejde med bloggen. Selvfølgelig er der alle musikerne som jeg har talt med før og efter koncerterne. Men der er også opstået real life venskaber. Som da min kone fik nyt arbejde og en af hendes nye kolleger sagde, at han godt vidste hvem hendes mand var. Der gik ikke lang tid så blev der arrangeret en playdate, hvor min kone var med, men hurtigt blev skubbet i baggrunden. Vi indledte en samtale om musik og livet, der ikke er stoppet endnu. Han bor i øvrigt i Ikast, hvor en af mine allerførste faste følgere også kom fra. Jeg havde kun været i gang med bloggen i ganske kort tid, da jeg mødte ham i Føtex i Herning. Hans uforlignelige og sofistikerede musiksmag var i særklasse - han døde desværre for 10 år i en alder af 81. Hans oprigtige smil og store ros af det jeg havde skrevet, kan jeg stadig varme mig ved.


Min pladesamling er vokset voldsomt i løbet sf de tyve år. De seneste 9 1/2 år har jeg anmeldt 500 jazzplader på vinyl. Det har jeg lavet en særskilt blog til. Den hedder Jazzogvinyl. Det er også navnet på Facebook-gruppen som jeg lavede på samme tidspunkt. Her flasher de 1800 medlemmer deres plader for hinanden. Det var også via gruppen, at jeg fik idéen til at lave podcasten Pladesamlerne, hvor jeg taler med pladesamlere, ikke kun jazzfolk, men også samlere indenfor heavy, italo, reggae etc. Der er også sneget nogle enkelte musikere med, Kresten Osgood, Jonas Struck, TS Høeg etc.


I 2013 fik jeg Jazzformidlerprisen. Det var sidste gang at den blev uddelt. Vi var to der delte æren. Cim Meyer fik den på vegne af jazzmagasinet Jazzspecial. Jeg havde aldrig forestillet mig, at man kunne få priser for den slags skriverier jeg lavede. Men siden blev det også til Herning Kommunes Kulturpris i 2015, Jazzselskabet Aarhus’ Gaffelpris i 2019 og P8jazz’ Ildsjælsprisen i 2021.


Der er gået tyve år - og hvis jeg vidste at det ville blive så sjovt, spændende, udviklende og givende at være jazzblogger, så var jeg begyndt før internettet overhovedet var opfundet.


Tak til alle jer læsere der har fulgt bloggen og alle musikerne der har sendt deres musik til mig. Tak til jazzen. Jeg tager 20 år mere.

onsdag, april 10, 2024

Anna Roemer: Blåregn (Anna Roemer) LP/digital

 

Jeg tror at det meste musik er lavet til at blive hørt højt. Tag nu den her plade. Anna Roemers anden soloplade. Efter at have hørt den ved lav volume, ganske mange gange og nydt det, så lagde jeg den på pladespilleren og skruede op for anlægget. Detaljerne begyndte at flyde mig i møde. Selv om hun er alene med guitaren, så omgiver hun sig med effekter og klangflader. Ligesom på den forrige, er produceren Rasmus Juncker en vigtig støtte i den flotte lydverden som Anna Roemer åbner op for.

Anna Roemers far døde kort udgivelsen af albummet Azure for halvandet år siden. Det var ham der havde lært Anna de første akkorder og sidenhen altid støttede hende i musikken. Han døde efter et kort sygdomsforløb. Musikken blev efterfølgende brugt som en form for terapi. Frem af det voksede albummet Blåregn, der er opkaldt efter et træ i forældrenes have. 

Det er et meget melodisk og imødekommende album, der i sin sjæl vil favne livet. Det er musik der rækker ud til lytteren, hvilket på mange måder er med til at understrege, hvorfor Anna Roemer er noget særligt. Med nogle enkle melodier sætter hun stemning og følelse. Hun er ikke søgende eller tvivlende. Hun er tilstede for sin far, for musikken og i sidste for lytteren.

Bandcamp