fredag, juni 29, 2007

Fede tips til Copenhagen Jazz Festival


Toneart på Salon K
Toneart er en musikerforening der blev dannet i 1998 for, at sætte fokus på afsøgende/eksperimenterende musik, fortrinsvis for større ensembler med vægt på det kompositoriske element.
De har deres egen scene i Huset, Salon K under Copenhagen Jazzfestival, hvor de deler aftenerne op i to. Den første koncert kl. 21 er med et større ensemble og den sidste kl. 0.00 er med et mindre.
Blandt de store ensembler finder man Jan Kaspersen Septet, Anders T. Andersen Septet, Radio Bevort, Præstholms Embla og Torben Westergaard October. Blandt de mindre finder man Emil Hess Quartet, Foie Gras (Jakob Davidsen og Stefan Pasborg), Simon Spang Hanssen Trio og saxkvartetten United Notions Saxophone Quartet med Hess, Spang-Hanssen, Andersen og Løvdahl. Det komplette program kan ses på Tonearts site.
www.toneart.nu

ILK på Docken
Pladeselskabet ILK har sin egen scene på Docken under Copenhagen Jazzfestival. Der er to koncerter hver aften (kl. 22.30 og kl. 00.30). ILK er 18 musikere fra den danske jazzscene der har forenet kræfterne når der skal udgives plader.
Ved den netop afholdte DMA Jazz Awards 2006 fik Lovedale's Grillmusic prisen for årets jazzudgivelse og Simon Toldams Prügelknabe fik prisen for årets crossover udgivelse. Begge udgivelser er på ILK.
Blandt kunstnerne på Docken finder man Fattigfolket, Big Bombastic Collective, Attaboy+Strings, Ventilator, Sekten og WBZ Trio. Jacob Anderskov har en hel aften med Anderkov Accident, hvor der startes med alm. koncert og siden inviteres gæster på scenen. Anderskov kan også opleves med pladeaktuelle An Auf. Lotte Anker, John Tchicai og Tim Berne er også programmet. Desuden spiller Joakim Fröysteins Sugarghost en koncert sammen med Emil de Waal. Hele programmet kan ses på Kulturkajens site.
www.kulturkajen.dk
www.ilkmusic.com

Litteraturhaus med soloflygel, digte med mere
Litteraturhaus i Møllegade byder på 23 koncerter i løbet af Cph Jazzfestival. Jan Kaspersen, Morten Schantz og Jacob Anderskov kan opleves på soloflygel. Flere koncerter er doubledates med en digter og et band. Adda Djørup og Mold eller Lars Skinnebach med Little Red Suitcase er blandt mulighederne. Gennemgående kan musikken som kan opleves på Litteraturhaus betegnes som jazz af den free'e slags, blandt andre kan Tim Berne, Tom Rainey, Lotte Anker, Ikue Mori og Marc Ducret høres sammen.
http://jazzfestival.dk/VenueDetail.aspx?id=156438

Det er gratis (og supergodt)!
Kongens Have byder på udenlandske klassekunstnere ved nogle sene eftermiddagskoncerter. Fredag d. 6. juli er det Acapella gruppen Vocal Sampling fra Cuba, Lørdag d. 7. juli er det det svenske improvisationshit Paavo med kvinderne Sofia Jernberg (sang) og Cecilia Person (piano) i front. Onsdag d. 11. juli er det den amerikanske sanger Kurt Elling sammen med sin trio og Torsdag d. 12. juli er det Ibrahim Electric feat. Ellery Eskelin.
Gråbrødre Torv er atter en gang rammen for Kodas scene. Her kan man opleve 6 projekter som har modtaget økonomisk støtte fra Koda til CD-udgivelser. Mikkel Ploug Group feat. Mark Turner (som for nylig fik ros på www. allaboutjazz.com), Sound of Choice (der udgav en af 2006's bedste jazzplader ifølge den franske avis Liberation), Niels Løkkegaard Light Airborne, Anderskov Accident, Radiostar og Jonas Westergaard Nonet.
Der plejer at blive trangt omkring den lille intime scene ved Vandkunsten, så koncerterne der behøver nok ikke at blive anbefalet, men det bliver de alligevel! Nulle & Verdensorkstret, Rosendal/Earle/Templeton, pladeaktuelle Mark Solborg 4 og John Tchicai hører til den brede tilbudsvifte.

True Jazz på Frue Plads
På Frue Plads kan man hver dag i løbet af jazzfestivalen høre en jazzkoncert sidst på eftermiddagen. Lige fra Kjeld Lauritsen Hammond Organ Swing over JazzKamikaze til Mai Seidelins Mais Uma. Den sidste koncert er søndag eftermiddag kl. 15 med århusianske Blood Sweat Drum’n Bass Big Band. Der er selvfølgelig ingen entré.
http://jazzfestival.dk/VenueDetail.aspx?id=168988

Henrik Sørensen: Crossview (Gateway)

Kammerensemble og jazz
Det er ikke så ofte at et kammerensemble finder frem til denne blog, men når fundamentet er jazz, så er det med god grund at de lander her. Pianisten Henrik Sørensen har i en årrække komponeret klassisk musik med udgangspunkt i improviseret jazz. I 1997 lavede han East Coast Concerto til Storstrøms Kammerensemble og det er også det ensemble vi møder på Henrik Sørensens dugfriske plade Crossview. Han spiller selv klaver og kammerensemblet supplerer med fløjte, klarinet, fagot, trompet, harpe, violin, bratsch og cello. Desuden medvirker Ole Skipper Moesgaard på bas og Frans Rasmussen er dirigent.
Musikken er indspillet på historiske hovedbygning på godset Fuglsang, som bla. Grieg og ikke mindst Carl Nielsen besøgte for inspiration og rekreation. De er også værd at nævne i denne sammenhæng. Henrik Sørensens jazzinspiration er taget fra den nordiske tone eller klang, som netop har hentet inspiration fra folk som Grieg, men også folkemusik. Nu betaler Henrik Sørensen så tilbage.
Musikken er lyrisk og melodisk, men netop i kraft af Henrik Sørensen jazzfarvede klaverspil og Ole Skipper Moesgaards underliggende basgroove er det meget nutidigt og friskt.
Pladens højdepunkt er The East Coast Concerto, hvor Henrik Sørensen ret præcist får brugt hele ensemblet på en gang, men også drager detaljer frem.
Bonusinfo:
Henrik Sørensen har spillet i Ensemble New og spiller nu i Tivolis Big Band.
Henrik Sørensen: www.henrik-sorensen.dk
Storstrøms Kammerensemble: www.chamberplayers.dk

torsdag, juni 28, 2007

Susi Hyldgaard: Magic words to steal your heart away (Enja)

Susi og standards
Susi Hyldgaard har på sin nye plade, Magic Words to steal your heart away kastet sig over et standardrepertoire. Numrene består af en blanding af megakendte; Love for sale og Baby it's cold outside (med trommeslageren og jazzparvinderen Aldo Romano som sanger), og mindre kendte Slow hot wind og Kemo kimo og moderne "standards": Moondance og In the summertime. Blandingen er god og Hyldgaard har overhovedet ingen problemer med at gøre sangene til sine egne. Hun synger med empati og nærhed og stemmen nærmest kravler kælent ud af højttalerne. Hun spiller selv på piano og akkompagneres af Jannik Jensen på elektrisk bas med en livlig lyd, Carsten Sønderskov på trommer, samt Niels Gerhardt og Erling Kroner på trombone, Kasper Winding på keyboard (på de to numre han har produceret) og DR Big Band (på In the summertime). Susi Hyldgaard er en speciel skabning på den danske musikscene og det kan godt undre at hun ikke får et større gennembrud, med sin blanding af fantasifuld og original musik der har radiopotentiale. Desuden er pladen iklædt et Alt For Damerne lækkert billede, der kan gøre selv Diana Krall misundelig.
Bonusinfo:
Hun spiller releasekoncert i forbindelse med Copenhagen Jazzfestival på Bopa Plads d. 14. juli kl 17.00. Der er fri entré.
Susi Hyldgaard: www.susihyldgaard.dk

tirsdag, juni 26, 2007

Jacob Anderskov & Jakob Riis: An Auf (ILK)

Fascinerende og ubehagelig musik
An, auf, hinter,in, neben, Nielsen, über, unter, vor og zwischen. Ord der, udover Nielsen nok ikke vækker de fedeste minder. Det er også titlerne på de 10 numre på Jacob Anderskov og Jakob Riis' nye plade An Auf. De spiller på henholdsvis piano og computer. De har lavet en plade der vækker minder om en tidlig Lars von Trier film (Forbrydelsens element eller Europa) eller et kunstværk af Ingvar Cronhammar (Gate). Musikken er industriorganisk med en blanding af monotoni og reallyde. Den fremmaner både ubehag og fascination. Nummeret In er skærende uhyggeligt sammensat af knirken, dybe klavertoner og Hitchcock på syre.
Man kan ikke beskylde Anderskov og Riis for normalt at lefle for publikum. Men ligefrem at lave en plade der gør lytteren smådårlig undervejs er som regel ikke den bedste idé. Man skal helt hen til musikstykke nr. 6, Nielsen og 4 minutter ind i nummeret før man ikke møder musik, som fremkalder provokerende og til tider ubehagelige følelser. Nielsen er bygget op over et stille klavertema, tilsat bløde efterklange, der til sidst udvikler sig til noget der lyder som en blanding af elektroniske småvæsener og fyrværkeri. Der er småklik og knasen, tilsat et vibrerende bølgegangsklaver, det lyder intet mindre end fantastisk!
De har lavet en plade der kræver sit af lytteren, men overgiver man sig er der en stor og sjælden musikalsk oplevelse i vente.
An Auf optræder på Docken i København d. 11. juli kl. 22.30
Jakob Riis: www.sonicescape.net
Jacob Anderskov: www.jacobanderskov.dk

torsdag, juni 21, 2007

Mark Solborg 4: 1+1+1+1 (ILK)

Umiddelbar Mark Solborg 4
Guitaristen Mark Solborg er aktiv i flere bands. moLd, Ventilator, Revolver og Mark Solborg 4. Sidstnævnte er nu pladeaktuelle med 1+1+1+1, Solborg dannede sin kvartet tilbage i 2000, og Anders Banke (tenorsax og klarinet) har været med hele vejen, siden er Jeppe Skovbakke (bas) kommet med og som den nye mand er Bjørn Heebøll (trommer). Musikken er skrevet af Solborg, og den bliver fremført med gensidig intuitiv forståelse. Anders Banke er en vigtig makker for Solborg i skabelsen af det musikalske univers. De kommunikerer umiddelbart og ligefremt. I forhold til tidligere er de faldet mere til ro. Det virker ikke som om de har brug for at pisse territoriet så meget af længere. Så der er kommet en mere moden og afdæmpet plade ud af det. Det sidste nummer på pladen Unforget er ligefrem en ballade. Men frygt ej, der er ikke gået plejehjemsjazz i den. Det nye medlem Bjørn Heebøll, der også slår sine folder i kultrockbandet Slaraffenland er et godt nyt medlem, han har en eminent evne til at spille underspillet hårdt. En favorit er Flatbush av. over easy med marchtromme og Skovbakkes monotone basgang, hvor Solborg spiller suveræn guitar.
Mark Solborg har som vanligt lavet pladecoveret og den illustrerer på fortrinlig vis musikken, med blandingen af klare rene linjer, fotokopi og grums.
Bonusinfo:
Mark Solborg 4 kan opleves d. 9. juli på Studenterhuset, d. 11. juli på Vandkunsten og d. 12. juli på Chr. Havns Beboerhus under Copenhagen Jazz Festival, samt på Klostertorv d. 21. juli under Århus jazzfestival.
Mark Solborg: www.solborg.dk

Bobo Moreno & The Ernie Wilkins Almost Big Band (Stunt)

Bobo synger standards
Bobo Moreno har huseret på den danske musikscene i en årrække. Indenfor jazzen har han specielt gjort sig kendt som sanger for big bands,Niels Jørgen Steens A-Team, Klüvers, Tivolis og DR's Big bands har alle haft glæden af Bobo Morenos vokale evner. Nu er tiden så kommet til en pladeudgivelse med jazz. Han står i spidsen for The Ernie Wilkins Almost Big Band, orkestret som har specialiseret sig i udelukkende at spille arrangementer af Ernie Wilkins. Wilkins døde i 1999 efter at han havde boet i Danmark siden starten af 80'erne. Per Goldschmidt og Nikolaj Bentzon genoplivede orkestret i 2000, og har siden været på talrige turnéer med bla. Putte Wickman og Randy Brecker.
Pladen byder på velkendte standards; How high the moon, On green dolphin street, Milestones og Cherokee. Hvis man synes at man har hørt arrangementet før, er det ikke så underligt. Wilkins lavede i 60'erne og 50'erne arrangementer for en lang række sangere ligefra Sarah Vaughan og Dinah Washington til Mark Murphy og Joe Williams. Sidstnævnte sang feks. den udødelige Everyday I have the blues på Count Basie pladen Count Basie swings, Joe Williams sings fra 1956. Den er også med her på Bobo's plade, der hedder Out of this world, efter sangen af Harold Arlen og Johnny Mercer.
Blandt de 12 musikere på pladen møder man nutid og fortid i dansk jazz. På trompet finder man de to tidligere DR Big Band musikere Palle Bolvig og Benny Rosenfeld, blandt de yngre finder man tenorsaxofonisten Jan Harbeck og basunisten Peter Jensen.
Bonusinfo:
De kan opleves på Tunø Festivalen d. 6. juli og på Bryggen d. 8. juli under Copenhagen Jazz Festival.
EWABB: www.erniewilkinsalmostbigband.com

tirsdag, juni 19, 2007

Peter Rosendal: Solo (Calibrated)

Peter Rosendal goes solo for fuld musik
Peter Rosendal debuterede i 2003 med triopladen Live at Copenhagen Jazzhouse og har i de sidste par år haft succes med trioen Rosendal/Earle/Templeton. Nu har han lavet en soloplade, og det er ikke en klassisk soloplade fra en jazzpianist vi her får i ørene. Tværtimod! Peter Rosendal spiller på et opretstående Hornung & Møller klaver, en forvokset trompet kaldet en flugabone, melodika, næsefløjte, muslingeskaller, kiksedåse etc. Han nynner og fløjter. Bassen er en oktaveret husholdningselastik viklet rundt om et yoghurtbæger. For at få alle instrumenterne i spil på samme tid har han brugt computeren, og fået hjælp af sin gamle skolekammerat Mads B.B. Krog alias Plateaux Techniques, der er vant til at arbejde med electronica.
Alle instrumenterne og lydene er akustiske og det kan man sagtens høre, en gang imellem er der lagt effekter på, uden at det virker ikke overvældende. Peter Rosendal er som pianist normalt kendt for, at lave melodisk tilgængelig jazz. Det gør han ikke her. Han eksperimenterer og har lavet en spøjs og meget original plade. Der er numre som Year of the dragon, hvor han godt kan minde om Matthew Herbert eller et nummer som Birds in the belfry, som er skabt af fløjteri, piften og rytmen slået på kinderne (vistnok). Nummeret Open sea starter med havets brusen og her er Peter Rosendal nok tættest på den Peter Rosendal som vi kender. Musikken er et flot klaverstykke, men dog tilsat melodika, flugabone og diverse raslen.
Peter Rosendal har spillet på sin flugabone i en del år, bla. ved koncerter og på Plateaux Techniques plade. Så det kan godt være at man kunne have på fornemmelsen at Rosendal rummede mere end en klavertrio, men det er første gang han gør det på sin egen plade. Karrieremæssigt bliver det interessant at følge Rosendal, for den ny plade er et modigt spring ud i noget fuldstændigt udefinérbart fedt.
Pladen udgives af Calibrated Records
My Space: www.myspace.com/peterrosendal

Phil Parnell 3: Funky feet (Village Studio)

Matthew Herbert og Finn Burich er ikke uden skyld
Herbert har været med til at sætte den musikalske dagsorden indenfor de seneste 10 år, med nye definitioner af electronica og til tider dogmatiske idéer om hvordan musikken skal skabes. Finn Burich er basunist og har siden starten af 80'erne været med til at sætte den musikalske dagsorden på den jyske trad. jazz scene, man kunne nærmest kalde ham den jyske frokostjazzkonge. Burich har også haft et samarbejde med gospelsangerinden Lillian Boutté igennem mange år, siden 1996 har de lavet en vinterturné som har bragt dem ud i mange afkroge af Danmark.
I de senere år har Boutté taget pianisten Phil Parnell fra New Orleans med på turnéerne. Parnell har boet i London i de sidste 10 år og spiller fast sammen med Matthew Herbert. Den klassisk uddannede Herbert har brugt Parnell som sin jazzlærer. I Lillian Boutté og Finn Burichs band mødte Parnell trommeslageren Espen Laub (von Lilienskjold) og bassisten Torben Bjørnskov. "The rhythm section was tight. It was tighter than the Democratic Party faced with midterm elections in the sixth year of a baby Bush Presidency" skriver Parnell om de to på coveret til pladen Funky Feet. Den er resultatet af de tre musikeres møde. Phil Parnell 3 er en blanding af tight funky New Orleans jazz, frie associationer og elektroniske forvrængninger og effekter.
På pladen er numre som Funky feet og Purple gazelle forrygende eksempler på funky New Orleans og elektroniske påhit. Men det betyder ikke at de kan andet, der er flere improviserede frie passager som bygges op, pilles ned og til sidst finder et leje med groove. På numre som Torbsong og Ballad bruges elektroniske effekter meget fremtrædende. Men man er alligevel aldrig i tvivl om at det er en trio.
Denne plade holder 100% og lidt til. Espen Laub og Torben Bjørnskov spiller bagdelen ud af bukserne, de er ikke bange for at eksperimentere. Spørgsmålet er om Espen Laub nogensinde har spillet så fantastisk, han er helt forrygende og Bjørnskov holder sig heller ikke tilbage.
Pladen er udgivet på Parnells eget selskab Village Studio Records, og kan bla. downloades på Bugge Wesseltofts site Bugges Room, hvor Phil Parnell 3 sidste år var november måneds kunstner.
Bonusinfo:
Phil Parnell har også spillet med Astrud Gilberto, Bettye Lavette, Roisin Murphy, Bo Diddley og Bugge Wesseltoft.Bonusinfo 2:
Espen Laub
spiller også i
Blood Sweat Drum’n’Bass Big Band og Klüvers Big Band.
Bonusinfo 3:
Torben Bjørnskov
lavede i 2004 triopladen Changes med Karsten Bagge og Kasper Villaume.

Phil Parnell: www.philparnell.com
My Space: www.myspace.com/philparnell3
Video med Liveoptagelse fra Oslo: www.buggesroom.com/qt/philparnell3.mov

torsdag, juni 14, 2007

Gianluigi Trovesi: Vaghissimo Ritratto (ECM)

Trovesis klarinet
Den italienske klarinetist Gianluigi Trovesi har i de senere år arbejdet med større ensembler, men er nu vendt tilbage til trio formatet på Vaghissimo Ritratto, som han netop har udgivet på ECM Records. Umberto Petrin på klaver og Fulvio Maras på percussion og elektronik komplementerer Trovesi's klarinet på allerhøjeste plan. Trovesi fremstår idag som en af de vigtigste musikere på den europæiske jazzscene, og hans nye plade føjer kun nye roser til karrieren. Trioen spiller åbent og let, der er luft omkring de tre musikere og deres spil flettes elegant sammen. Italieneren Trovesi trækker på fornemste vis på traditionerne fra den italienske barokmusik som vi kender fra Vivaldi, frem til moderne diskret elektronisk jazz. Pladen indeholder en blanding af Gianluigi Trovesis eget materiale og andre komponister, hvor Jacques Brels Amsterdam er den mest kendte.
Gianluigi Trovesi: www.gianluigitrovesi.com

Benny Reid: Findings (Concord)

Altsax og semifusion
I 1963 lavede Donald Byrd Blue Note pladen A new perspective (den hvor han står ved siden af en Jaguar E). Udover musikken var der drysset et sukkersødt vokalakkompagnement, som både dengang og idag lyder corny (for at bruge et 60'er udtryk). Det er ufedt og pladen havde været absolut spitzenklasse uden det der Les Humphries Singers-agtige kor.

Altsaxofonisten Benny Reid bruger på sin debutplade Findings for Concord Records, vokalisten Jeff Taylor, som en medsynger (lidt a la Richard Bona) på melodilinjerne. Det er overflødigt og småirriterende. Musikken er ellers fremragende spillet semiakustisk fusion i samme boldgade som Pat Metheny Group. Benny Reid spiller en moden og flot altsax, og han bakkes op af så fine folk som trommeslageren Antonio Sanchez, bassisten Reuben Rogers og flere andre. Benny Reid tilhører en skare af unge jazzmusikere, som Concord Records forsøger at sparke frem i verden og der er ingen tvivl om, at de har et godt fremtidigt kort på hånden med Benny Reid, men helst uden medsynger.
Benny Reid: www.bennyreid.com

Joey DeFrancesco: Live The Authorized Bootleg (Concord)

Amerikansk bebop orgel
Joey DeFrancesco skulle have spillet på Jazzhouse under sidste års jazzfestival, men svigtede så i sidste øjeblik. Nu er han endnu en gang sat på programmet, denne gang i Tivolis Glassalen, hvor han spiller onsdag d. 11. juli kl. 20.00.
Joey DeFrancesco havde heldet med sig, da han ganske ung var startet på Hammond orgel. Miles Davis opdagede ham, og orgeljazzen var på vej tilbage efter mange år ude i mørket. Jimmy Smith og Jack McDuff fik comeback og Joey DeFrancesco smuttede med i slipstrømmen og spillede i det samme souljazz inspirerede spor. Det var i firserne og halvfemserne.
DeFrancescos nyeste udspil Live: The Authorized Bootleg, der er optaget på den legendariske jazzklub Yoshi's i Oakland, Californien, er det lidt andre toner der breder sig. Han har inviteret saxofonisten George Coleman med på scenen og sammen skaber de et mere bebop inspireret spil. Materialet er fundet i den store amerikanske sangbog. Lige fra en lidt for hektisk Cherokee til en mere velafstemt On Green Dolphin Street. Der er selvfølgelig spredt en bunke fuldfede Hammondsoli udover det hele. På pladen medvirker endvidere Byron Landham på trommer og Jake Langley på guitar. De er også med på scenen i Glassalen.
Joey DeFrancesco: www.joeydefrancesco.com

Gunde on Garner: "...Songs that could have been played by Erroll Garner - If he had only known them..." (Stunt)

Et stykke musikalsk Pernille chokolade
Henrik Gunde er for mange kendt som pianisten i Katrine Madsens band, Fredrik Lundin Overdrive og The Orchestra. Han har også siden 1995 haft sin egen trio, uden han dog har udsendt nogen plade med den. Trioen der består af Gunde, bassisten Nicolas Kock og trommeslageren Steen Holm har spillet materiale som Erroll Garner også har spillet. De har lavet et hav af koncerter og har fornøjet mange publikummer med den udadvendte og positive musik.
Nu udsender Stunt Records endelig en plade med trioen, men ikke med musik af Erroll Garner, men melodier som Erroll Garner kunne have spillet, hvis bare han havde kendt dem.
Billy Joels Just the way you are og New York State of mind, Gasolin's Kloden drejer stille rundt, Tim Christensens Love is a matter of... og Norah Jones' Don't know why er blandt de moderne bidrag. En skærslippers forårssang, Månestrålen, Sangen om Larsen og Skibet skal sejle i nat er blandt de ældre indslag. Alle melodierne spilles som var det Erroll Garner, de ryger lige ned i gabet som var det et stykke Pernille chokolade. Vi kender ovenikøbet melodierne! Den her plade er et fuldendt eksempel på antidepressiva for det danske jazzfolk. Er humøret i bund og banker tristessen på døren? Nup en stribe melodier med Henrik Gunde!
Pladen hedder "...Songs that could have been played by Erroll Garner - If he had only known them..."
Overflødig bonusinfo:
Kloden drejer stille rundt oversættes på coveret til The earth turns slowly, på Palle Mikkelborgs plade To whom it may concern fra 2005 oversættes den til The quiet turning of the earth. Men det er også to meget forskellige udgaver!

Bonusinfo 2:
Henrik Gunde er ikke den første danske jazzpianist der har kastet sig over Love is a matter of...Hans Esbjerg havde den med på pladen Nice noise sweet silence fra 2001.

Henrik Gunde Trio: www.gundeongarner.dk

Mads la Cour årets P2 jazzkunstner


Den fynske trompetist Mads la Cour fik meget fortjent P2's jazzpris ved fredagens DMA Jazz arrangement.
Han spiller bla. i Anders Mogensens Gifted Youth og Quartz, desuden har han været trompetvikar i DR Big Band. Han er igang med sin musikalske uddannelse på Det Fynske Musikkonservatorium
Med prisen følger en studieindspilning i DR's studier. Mads la Cour har allerede et projekt på tegnebrædtet, der udover ham selv involverer Anders Mogensen på trommer, Andreas Lang på bas. To han allerede kender fra konservatoriet, den ene som underviser (og for tiden konstitueret rektor), det er Anders Mogensen (hvis du skulle være i tvivl). Andreas er medstuderende og musikerkollega i Quartz. Den sidste han gerne vil have involveret i projektet er den norske pianist Håvard Wiik.
Mads la Cour: www.madslacour.dk

Verdensklassejazz i Odense
I dagene 26-29/6 præsenterer Det Fynske Musikkonservatorium "Workshops and Masterclasses 07" med trommeslageren Terri Lyne Carrington, saxofonisten David Sanborn, sangeren Gino Vanelli, trompetisten Randy Brecker og sangeren Lisa Nilsson.
Workshop and Masterclasses henvender sig til alle instrumentgrupper og instrumentale niveauer.
For at kurset kan blive mest optimalt, bliver det afholdt på spillestedet Post 1. Så det er en unik chance for, at komme helt tæt på de største nutidige jazzmusikere.
Det Fynske Musikkonservatorium: www.dfm.dk


Dansk Brasiliansk jazztopmøde denne sommer
Lars Møller har indgået et samarbejde med Magno Bissoli. De har skabt Brazilian Scandinavian Jazz Orchestra.
Den danske bandleder for bl.a. The Orchestra Lars Møller fløj en lørdag i oktober 2006 til São Paulo. Han mødtes med trommeslageren og kapelmesteren for for det brasilianske big band Bizzamblazz Magno Bissoli. Dagen efter landede syv andre skandinaviske superjazzere i São Paulo, hvor de mødte et hold brasilianske kolleger og et mangeårig drøm blev realiseret: At etablere et orkester som kombinerer den levende brasilianske rytmiske feeling med The Orchestras afbalancerede og transparente blæserlyd. På én uge indøvede de musik af komponisterne Jesper Riis, Kasper Wagner, Lars Møller, Magno Bissoli og Hermeto Pascaol. De afsluttede med 3 koncerter på de mest anerkendte koncerthuse i São Paulo.
Det musikalske samarbejde forløb meget let og gnidningsfrit, og det kunstneriske potentiale blev fuldt bekræftet.
Nu kan de opleves herhjemme. Søndag d. 15. juli på Copenhagen Jazzhouse, mandag d. 16. juli på Posten i Odense og tirsdag d. 17. juli i Musikhuset i Århus.
Der udsendes i samme anledning et album med bandet.
My Space: www.myspace.com/saocph

Musikmagasinet Lira.se version 2.0
Den svenske musikmagasin Lira har lanceret et nyt site, hvor de bla. offentliggør alle deres anmeldelser, inklusive de gamle, som vil komme på i løbet af sommeren og efteråret. Lige for tiden kommer der en ny anmeldelse på hver dag. Desuden er der nyheder, reportager og interviews. Lira er også et blad, som du kan tage med på terassen og alle mulige andre steder
Lira: www.lira.se


Jakob Davidsen også DMA Jazz vinder
Fredag aften modtog Jakob Davidsen, som den første nogensinde i den kategori, prisen som årets jazzkomponist ved Danish Music Award for cd'en, "Mangfoldighed". Det var DJBFA, foreningen for danske sangskrivere og komponister der har indstiftet prisen. Jakob Davidsens plade har vakt berettiget opsigt og er bla. af Information og DRs jazzredaktion valgt som en af de fem bedste danske jazz-cd'er i 2006, og af nærværende blog blev den valgt til en af de seks bedste danske jazz-cd'er i 2006, med en kommentar om at hvis der kun skulle vælge en cd i 2006, så ville det være Mangfoldighed.
Jakob Davidsen: www.jakobdavidsen.dk

Peter Rosendal får ros og penge
Komponist og jazzpianist Peter Rosendal er netop blevet tildelt et treårigt arbejdsstipendium af Statens Kunstfonds rytmiske tonekunstudvalg.
Med tildelingen af det treårige arbejdsstipendium fra Statens Kunstfonds rytmiske tonekunstudvalg understreges det for alvor, at Peter Rosendal er et særdeles lovende talent og en unik musiker, man bør holde skarpt øje med.
Motiveringsteksten fra Statens Kunstfonds rytmiske tonekunstudvalg fremhæver bl.a. Rosendals musikalske og kompositoriske alsidighed som afgørende faktorer for tildelingen af arbejdsstipendiet.
”I sandhed et alsidigt talent, der absolut ikke kan drages tvivl om. Alligevel er det navnlig hans tematiske begavelse, som får os til gang på gang at stoppe op, blive hængende for til sidst at udråbe ham som et af vor tids mest unikke og personlige talenter”, formuleres det på fornemmeste vis i motiveringsteksten fra Statens Kunstfonds rytmiske tonekunstudvalg.
Den 22. juni udkommer pladen Solo med Peter Rosendal.
Peter Rosendal: www.peterrosendal.dk

lørdag, juni 02, 2007

Understrøm: Unge mand med gammelt hjerte (Gateway)

Understrøm fra Odense
Guitaristen Jes Bakkestrøm har siden 2004 været leder af bandet Understrøm. Han er 26 år og går på musikkonservatoriet i Odense. Hans medmusikere i bandet er ligeledes nuværende eller tidligere studerende fra konservatoriet. Peter Hellesøe (sax), Thomas Præstegaard (trommer) og Andreas Lang (bas), sidstnævnte er også medlem af Quartz og Anders Mogensens Gifted Youth. Understrøm der nu pladedebuterer, spiller rocket jazz, med improvisationer og kollektivt sammenspil gående hånd i hånd. Musikken er ikke rockgrim, Bakkestrøm kan styre guitaren, lidt Frisell-agtig. Trommeslageren Thomas Præstegaard skaber pulsen med det rockinspirerede trommespil. Saxofonisten Peter Hellesøe er på banen det meste af tiden og hans behaglige saxofonspil klæder Jes Bakkestrøms musik. Pladen hedder Unge mand med gammelt hjerte, og det er også titlen på et af de musikalske højdepunkter på pladen, der nærmest er en rocksang, med en saxofonist istedetfor en sanger, end en egentlig jaaazzzzKompostion.
Bakkestrøm citerer Neil Young på bagsiden af coveret: "Old man take a look at my life, I'm a lot like you...", og som Neil Young også synger i samme sang: "Run around the same old town" -som Neil Young. Det har Bakkestrøm valgt.
Jes Bakkestrøm tilhører en ny generation af jazzguitarister, hvor man også kan nævne Sara Lewis Sørensen, Frederik Vedersøe (Quartz) og Daniel Heløy Davidsen (Jazzkamikaze).
Pladen udgives af Gateway Music.
Bonusinfo:
D. 9. juni kan Understrøm opleves på Gasværket i Ringkøbing, hvor også Kresten Osgood og Hvad er klokken og Mach/Kwella kan høres.
Jes Bakkestrøm: www.jesbakkestroem.dk
My Space: www.myspace.com/understroem

Brad Mehldau: Marian McPartland's Piano Jazz Radio Broadcast (Concord)

To generationer spiller ud
"Well that's a very unusual.....way of playing that song", udbryder Marian McPartland efter at Brad Mehldau har spillet From this moment on. Det kan høres på pladen Marian McPartland's Piano Jazz with guest Brad Mehldau, der lige er udkommet. Oprindeligt er det et radioprogram fra 12. september 1996.
Mehldau har på det tidspunkt kun to plader i eget navn bag sig, og har altså i den grad fremtiden foran sig. McPartland er en ynder af den klassiske standardjazz, og kender selvfølgelig Cole Porters From this moment on ud og ind. Men Mehldau spiller den, som det han er blevet kendt for, abrupt klaverspil med en rytmisk puls.
Pladen byder skiftevis på snak de to imellem afbrudt af solospil fra begge, samt 3 klaverduetter. En af de små sjove historier som Mehldau kommer med er, at hans forældre var ude for, at høre Marian McPartlands trio på The Hickory House i 50'erne på deres første date.
Iøvrigt spiller Mehldau mere venligt i resten af radioprogrammet, der både er lærerigt og underholdende.
Bonusinfo:
På National Public Radio's site kan man høre nogle af McPartlands andre programmer i streaming format. Bla. Keith Jarrett, Dianne Reeves, Ray Charles, Diana Krall, Elvis Costello og Michel Camilo.
www.npr.org/programs/pianojazz/

Christina Gustafsson: Moments free (Prophone)

Rigmors søster vil også være med
Christina Gustafsson har en storesøster, Rigmor der har skabt en sangerkarriere der har vakt opsigt i hjemlandet Sverige, men også i Europa. Christina Gustafsson har lavet sin debutplade Moments free, der pånær et enkelt nummer, består af selvskabt materiale. Hun har produceret pladen sammen med saxofonisten Magnus Lindgren.
Det er vel ikke så underligt at Christinas stemme minder meget om søsterens stemme. Det gør så heller ikke noget. Der er god chance for, at man forelsker sig i den med det samme. Hun har fuldstændigt styr på stemmen, hun fraserer sikkert og uden slinger i valsen. Hun er uddannet på musikkonservatoriet i Stockholm som sanglærer. Pladen udgives af Prophone, der herhjemme distribueres af Naxos.
Bonusinfo:
Søster Rigmor har en ny plade, klar til september.
Christina Gustafsson: www.christinagustafsson.com

Special Venture: Twice (Gateway)

Dansk fusion fra en nær fortid
En af grundene der er fremført i debatten om hvorfor Jazz Live på DR's P2 skal reddes er, at programmet er med til, at dokumentere musik der ellers ikke ville blive doukumenteret. Hvad betyder det der "dokumenteret" egentlig? At musikken ligger på bånd i en dyb kælder under DR-byen? så musikarkæologer om 300 år kan lytte til den mærkelige musik. Nej selvfølgelig gør det ikke det!
Det betyder lige præcis at musik kan blive udgivet på et senere tidspunkt, hvor tiden måske er mere gunstig. Som det er tilfældet med udgivelsen Twice med Special Venture, der er optaget af DR i 1999 og 2000, dog ikke til Jazz Live, men til programmet Jazzens århundrede. Efter at musikken er færdigmixet og klar til udgivelse, går Special Venture i opløsning og musikken ligger på hylden indtil idag, hvor guitaristen og manden bag Special Ventures kompostioner John Sund har fået clearet rettighederne, og har fået pladen udgivet på Gateway Music.
Tak for det, John! Genremæssigt befinder vi os indenfor worldjazzfusion. Der er elementer af afro, rock og indisk musik. Jon Meinild på vibrafon og keyboards er en vigtig del af denne udgave af Special Venture, han er ikke med på pladen som bandet udgav på Intermusic i 1999, men er her kommet med og det præger musikken på en god måde. De andre medlemmer er Ayi Solomon på percussion, Morten Ilsøe på trommer og endnu et nyt medlem Yadam Gonzalez på bas, der afløste Thomas Fog.
John Sund fører sig måske ikke frem i frontlinjen i dansk jazz, men det siger ikke noget om mandens musikalske kvaliteter. Hans musik er gennemført og i international klasse.
Bonusinfo:
Jon Meinild dannede senere bandet Jogujo Circuit, der i 2003 udsendte pladen Close up magic.
Bonusinfo 2:
John Sunds site står der, at Special Venture muligvis bliver gendannet.
John Sund: www.johnsund.dk
My Space: www.myspace.com/specialventure