fredag, april 14, 2023

Nana Rashid: Music for Betty (April Records) LP/CD/DL/stream

 

Det er seksogethalvt år siden, at jeg stillede spørgsmålet “Er det virkeligt muligt, at der findes et så stort uopdaget talent i jazzen?”. Det var i forbindelse med at sangerinden Nana Rashid havde lavet EP’en Sorrow in Sunlight. Siden er der ikke sket så meget, udover nogle sporadiske liveoptrædender hist og her. Det er der endelig mulighed for at ændre på nu. Hun har lavet et helt album, hvor hun er sammen med trioen Little North.

Nana Rashid har skrevet flere af pladens numre, bla. den umådeligt stærke åbner Poor Blue Betty, som Cecilie Strange i sine linernotes beskriver som et nummer der hensætter lytteren i en trancelignende tilstand. Det emmer af Nina Simone stemning. 

Det er et album, hvor drama, store følelser og melankoli er i højsædet. Nana Rashid er tilstede i numrene. Hun kan mærkes. Hun er i kontakt med teksterne. Det er en lille genistreg at hun er sammen med Little North, der skaber et perfekt bagtæppe for Nana Rashid stemme og sange. Deres dynamiske og vedholdende nutidige triospil, som det bla. kan høres i Mother, Father er med til, at løfte albummet, der ikke er tilbageskuende i stemning og stil.

Der er også blevet plads til et par stærke numre, af andre end Nana Rashid. Peggy Lee’s Johnny Guitar og Sade’s Pearls fra 1992-albummet Love Deluxe er med til at give det sidste til et meget vellykket album. Det er en plade der i al sin vælde, er noget af det bedste jeg har hørt fra en dansk jazzsangerinde meget længe. Det er både klassisk og nutidigt. Stor stor anbefaling herfra.

Bandcamp

torsdag, april 13, 2023

Torbjörn Righard and The Silent Room: Touch the music (Deliberate Music) LP/DL/stream

 

Den svenske tenorsaxofonist Torbjörn Righard lavede den første plade med The Silent Room for 10 år siden - efter 5 år kom der en toer - og nu er den tredje plade klar med Lund-saxofonisten. Helt grundlæggende er det en plade der hylder den gode stemning - og i den grad er med til, at skabe den.

Han har holdt sammen på det samme band i 15 år. Det er Johan Ohlsson på klaver og akkordion, Mats Ingvarsson på bas og Bo Håkansson på trommer. Desuden spiller Svante Lodén congas på tre numre. De starter stille ud med The Ladder og fortsætter med Dream Thing, der ligeledes tager den med ro. Ubatuba er egentlig også ganske rolig - til gengæld har bandet skiftet til reggaerytmer og det fungerer som solskin på sjælen. 

Det er derfor jeg lige så stille er blevet gladere og gladere for pladen. Torbjörn Righard har lavet en plade, hvor der sker flere forskellige ting undervejs. Han har ikke travlt eller vil forcere noget. Der er også skønne elementer af svensk folkemusik, standardjazz, pop og det der ligner. Kort fortalt, så er det en rigtig hyggelig jazzplade.

Deliberate Music

onsdag, april 12, 2023

Marijke Florien: Anætomy (Marijke Florien/No Technique) LP/DL/stream

 

Belgieren Marijke Florien, der bor i København, hvor hun lige har fuldført en kandidatgrad fra det Rytmiske Musikkonservatorium, har tidligere udgivet musik under aliasset Audri. Hun følte sig fastlåst af det musikalske udtryk - og har derfor valgt at udgive albummet Anætomy under eget navn. 

Hun kalder det for en personlig abstrakt rejse gennem kroppen. Med titler som Thunder (Brain) og Violence (Hands) henleder hun opmærksomheden på kroppens enkeltdele og hvad der sker eller kan ske med delene. Hun fortæller: “Jeg tror, det er noget, vi alle døjer med. De emner, jeg berører, er personlige og individuelle, men adresserer samtidig vores samfund. Fra angst, rastløshed, søvnløshed og uretfærdighed til kvindelighed, depression og selvudfoldelse. Jeg udforsker dualiteten, som ofte ligger i os. Det er en rejse gennem glæde og smerte med et mål om forhåbentlig at kunne finde ro inde i sig selv.”

Musikalsk er det et enkelt udtryk, der kan minde om 80’ernes avantgarde pop og elektroniske musik med enkelte jazzelementer. Jeg kommer umiddelbart til, at tænke på noget af den musik som Laurie Anderson lavede. Marijke Florien synger i stedet for at tale ligesom Laurie Anderson. Marijke Florien spiller de fleste instrumenter og suppleres af lidt saxofoner og trommer. Det er ikke en plade der ligner ret meget andet, der kan høres på dagens musikscene.

Bandcamp

tirsdag, april 11, 2023

Spejderrobot & Emil de Waal: Brugt (Unit Shifter/Minimum Recordings) LP/DL/stream

 

De har spillet sammen de seneste 15 år - hvor særligt Kalaha har fået megen opmærksomhed. Men samarbejdet mellem electronicamusikeren Spejderrobot og trommeslageren Emil de Waal går længere tilbage end Kalaha og er fortsat efter at Spejderrobot ikke længere er med i den groovy crossover gruppe. De er aktuelle med deres fjerde fuldlængde album sammen.

Brugt fokuserer som udgangspunkt på musikken der opstår mellem numrene. Det burde give et rastløst og rodet udtryk, som den erfarne duo ret hurtigt får sendt i retning af hooks, melodier, akkorder, percussion og sci-fi synthesizere. Det der skulle blive kaotisk, bliver i stedet et effektivt og intenst udtryk, hvor de vender det hele lidt på hovedet.

Det er boblende, spontant, omskifteligt, udadvendt, inkluderende og fyldt med en masse humor. Særligt har numrene Frotteret og Higet hjemsøgt mig efter, at jeg har haft den på pladespilleren. Det er højt tempo sammen med skønne og skøre synths. Duoen har skabt deres egen vej indenfor den elektroniske musik. Det er sprudlende originalt.

Bandcamp

mandag, april 10, 2023

Tineke Noordhoek: Sangvinsk/Kolerisk (Tineke Noordhoek/Gateway) LP/DL/stream

Hun udsendte i slutningen af 2020 albummet Flegmatisk/Melankolsk. Nu kommer anden del af Tineke Noordhoeks projekt med musikalske fortolkninger af de fire temperamenter som Hippokrates allerede satte i system i antikkens Grækenland.

Denne gang er det de sangvinske og koleriske temperamenter der fortolkes. Det koleriske temperament er med Karen Humle på violin, Tomasz Dabrowski på trompet, Jakob Munck på trombone og tuba, Signe Østlund Jacobsen på klaver, Johannes Østlund Jacobsen på trommer og Tineke Noordhoek på percussion. Det koleriske temperament forbindes med elementet ild og gul galde. Det er højdramatisk og ikke uden en vis form for ubehag. 

På den Sangvinske pladeside er Tineke Noordhoek sammen med Randi Pontoppidan, Anna Mose og Johanna Sulkunen på vokal. Noordhoek spiller på marimba og klokker. Sangvinsk er det optimistiske temperament og er forbundet med blodet. Den åbner med Nynnen, hvor der Noordhoek i højt tempo gentager den samme figur på marimbaen mens de tre sangere, nynner sig gennem nummeret. Herefter skrues der ned for tempoet og det lyse træder mere frem. Der tages lidt lettere på det hele, hvilket både kan høres på Teselskab hos Gahu og Flagren.

Tineke Noordhoeks projekt med musikalsk tolkning af de fire temperamenter er udover at være dybt originalt - også et samlet værk der sætter gang i eftertanken hos lytteren. Jeg kan ikke undsige mig for at have funderet over, hvilket temperament jeg selv og mennesker tæt på mig besidder. Her er Tineke Noordhoeks musik en god guide, hvor jeg tager mig selv i at tænke på flere jeg kender undervejs i lytningen af den koleriske side - og retfærdighedsvis også under lytningen af den sangvinske side.

Tineke Noordhoek

 

onsdag, april 05, 2023

Niclas Knudsen Trio: Migrating songs (Niclas Knudsen/Gateway) CD/DL/stream

 

Guitaristen Niclas Knudsen har lavet et nyt album med høj likeability allerede fra det første lyt. Han har selv skrevet de otte numre på albummet. Hårdt ramt af udlængsel under corona-nedlukningerne har han ladet sig inspirere af sydlige himmelstrøg, Katalonien og Småland. 

Han er sammen med to forskellige trioer, Andreas Møllerhøj (bas) og Henrik Holst Hansen (trommer) på den ene halvdel og Mathias Petri (bas) og Andreas Svendsen (trommer) på den anden halvdel.

Det er rolige melodier med høj nynne-med-faktor. Et meget anbefalelsesværdigt album til en rolig og eftertænksom stund sammen med den du elsker... at rejse med.

Gateway

tirsdag, april 04, 2023

Haftor Medbøe & Konrad Wiszniewski: Poiesis (Subcontinental/Copperfly) kassettebånd/DL/stream

 

Det er ikke ualmindeligt at støde på elementer af genren ambient i nutidens jazz. Det er til gengæld ikke så ofte at jazzmusikere går hele vejen og laver et ambient jazz album. Ligesom der heller ikke er almindeligt at skotske jazzmusikere udkommer på kassettebånd via et indisk pladeselskab. 

De to skotter, jazzguitaristen Haftor Medbøe og Konrad Wiszniewski på sopran- og tenorsax har netop udsendt albummet Poiesis på kassettebånd med hjælp fra et indisk pladeselskab. Det er frit-improviseret musik, hvor Medbøe med en Fender Telecaster og en bunke effekter skaber og væver et klangfuldt tæppe, der lægges ud under Konrad Wiszniewskis saxofon. 

Det er en blanding af nedtonet og poetisk hvæsende støj og feedback. Enkelte gange kan man høre noget der kan identificeres som en guitar. Ellers er det de lange toner og lydflader der hersker. Wiszniewski kan besvare Medbøes guitar på en rolig og afdæmpet måde. De klæder hinanden og får dermed lavet et overraskende og unikt album, der er helt sit eget.

Bandcamp

mandag, april 03, 2023

Girls in Airports: How it is now (Kaja) LP/DL/stream

 

Der er sket meget i Girls in Airports siden det forrige regulære album Dive fra slutningen af 2020. Lars Greve har forladt gruppen for at hellige sig sit Resonerende Rum projekt. Girls in Airports har også lavet en plade sammen med Aarhus Jazz Orchestra, Leap i 2021 og står nu som kvartet med det nye album. 

How it is now fremstår som helstøbt og spændstigt album. De er i topform. De lyder som Girls in Airports og har samtidig udviklet sig. 

Der er en masse plads til Mathias Holms keyboards - åbningsnummeret Kabul er endda helt uden blæsermedvirken, hvilket de også gentager på Plants hvor bandets saxofonist Martin Stender spiller på et Weltmeister Claviset keyboard. Det er en fed tilføjelse til Girls in Airports universet. De bevarer deres lyd og udtryk. 

Saxofonen er der stadig. På Sachette, der er opkaldt efter den ulykkelige mor i Klokkeren fra Notre Dame, er det Stenders let støvede tenorsax der står stærkt. På den dystre og eksperimenterende 18 er der masser af plads til Victor Dybbro og Anders Vestergaards percussion og trommer. Det er en plade hvor Girls in Airports har givet sig selv plads til at lege. Som på Cabin, hvor Mathias Holm spiller på trædeorgel og skifter over til klaveret, hvor Victor Dybbro tilføjer et par bum på gulvtammen til sidst i nummeret. 

How it is now er lyden af et vitalt Girls in Airports, der stadig indtager en helt særligt plads i dansk jazz. 

Girls in Airports Bandcamp

søndag, april 02, 2023

Johannes Gammelgaards Orkester: Ting tager tid (Jaeger Community) CD/DL/stream

 

En Klovborg ost ta’r den tid en Klovborg Ost skal ta’ lyder et gammelt reklameslogan.  Johannes Gammelgaard går et skridt videre med sit nye album, hvor han i titlen konstaterer at Ting tager tid. Et lille budskab der er under voldsomt pres i vores samtid, hvor der er uendeligt meget fart på. Det handler ikke om at reflektere eller undre sig. Det handler om at komme videre i en fart.

Gammelgaard har samlet et otte-mands orkester med fokus på blæserne, hvor der er sat musik til syv Piet Hein tekster som Rikke Nybo synger. 

“Du skal ikke ville det hele.

Du er kun en enkelt del.


Du ejer en verden i verden.


Dén skal du gøre hel.


Een eneste vej skal du vælge,


og være identisk med dén.


De andre veje må vente.


Vi kommer altid igen.”

Med Piet Heins beroligende ord kan vi med ro i sindet sætte farten ned og være tilstede i nuet.

Johannes Gammelgaards musik er lige dele Højskolesangbog, free jazz og uhøjtidelig humor. Det passer så godt til de enkle og kloge tekster der indeholder så meget.

Ting tager tid fortjener din tid. Lyt med og bliv klogere på dig selv og verden omkring dig.

Den rigtige Klovborg osts tid var i øvrigt ovre i 2012, hvor mejeriet i den lille jyske by lukkede. Nu kommer den til verden på et shiny optimeret mejeri, så den kan blive næste uges tilbud i Rema 1000. Reklameslogans forgår - mens Piet Heins tekster består. Tak til Johannes Gammelgaard Orkesters vinkel på Heins tekster.

Jaeger Community