torsdag, oktober 24, 2024

De nominerede til DMA JAZZ 2024

 

Sidste år blev DMA Jazz for første gang afholdt i Vega - og der var ingen tvivl blandt alle de deltagende. Det var en fed scene at fejre jazzen på. Det kommer heldigvis til, at ske igen d. 9. december, hvor JazzDanmark for gud ved hvilken gang, er vært for arrangementet.  Listen over de nominerede er crazy lang i år. Det er vel heller ikke så underligt, når der været 218 udgivelser, at vælge imellem.


Der er mange små overraskelser blandt de nominerede. Der er også nogle ret store af slagsen. Blandt andet synes jeg at det er forfriskende fornøjeligt, at finde Anna Prinds fra Tigeroak i Årets musiker kategorien i selskab med gamle jazznisser som Anders Mogensen, Marilyn Mazur, Nikolaj Hess og Thommy Andersson.


Selvfølgelig har jeg en holdning til hvem er skal vinde de forskellige kategorier. Det holder jeg for mig selv. Pånær to af de nominerede. Det er simpelthen umuligt at komme udenom Smag På Dig Selv som Årets Livenavn - ikke på grund af manglende kvaliteter hos de andre nominerede i kategorien. Smag På Dig Selv har leveret nogle monsterkoncerter på bla. andet Spot Festival og Roskilde Festival. Det er der ikke andre danske jazzmusikeren, der har været i nærheden af i 2024. 


Jeg bliver nødt til, at kippe med flaget for Vingborg/Valencia der er nomineret i Årets Nye Jazznavn kategorien. Primært fordi jeg synes at det er en god plade de har lavet. Men også af rent lokalpatriotiske grunde. Det er anden gang at en musiker der kommer fra Herning, hvor jeg bor, er nomineret til DMA Jazz. Kvartettens pianist og komponist Hannah Vingborg er oprindeligt fra Herning. Hilal Kaya, der også er fra Herning var nomineret sammen med Kalaha og Aarhus Jazz Orchestra ved sidste års DMA Jazz. Mon der er ved at være en tendens? Kommer Hernings Moorjazz Festival mon nogensinde gennem nåleøjet og prøver at blive nomineret som Årets Scene?

Hep Hep til Hannah og bandet.


Jeg håber vi ses på Vesterbro til årets jazzfest.


Årets Jazzudgivelse

Balvig / Bülow / Christensen - Lost in Landscapes (Jæger Community)

Jakob Buchanan - Song & Wind (Our Recordings)

Mathias Heise - Mouth Games (Storyville Records)

Jasper Høiby - 3Elements: Like Water (Edition)

Cornelia Nilsson - Where Do You Go? (Stunt Records - Sundance Music)

Kresten Osgood Quintet - LIVE AT H15 STUDIO (ILK Music)

Karmen Rõivassepp & Abekejser - Wonder Who (Jæger Community)

Jesper Thorn - Dragør (April Records)


Årets Musiker

Thommy Andersson for Thommy Andersson/Kirk Knuffke - A little more so (Gateway Music)

Maria Faust for Maria Faust Jazz Catastrophe: 3rd Mutation - Moth (Bush Flash Records)

Nikolaj Hess for Nikolaj Hess - At the Movies (This Is Care Of)

Marilyn Mazur for Jakob Buchanan - Song & Wind (Our Recordings)

Anders Mogensen for Anders Mogensen - Free Floating (AMM Records)

Cornelia Nilsson for Cornelia Nilsson - Where Do You Go? (Stunt Records - Sundance Music)

Anna Prinds for Tigeroak - Stay Close (April Records)

Rasmus Sørensen for Rasmus Sørensen with Alexander Claffy & Kendrick Scott - Balancing Act (April Records)


Årets Jazzkomponist

Astral Cinema for Astral Cinema - Astral Cinema (Sound by Struck)

Søren Bebe for Søren Bebe Trio - Here Now (From Out Here Music)

Jakob Bro for Jakob Bro - Music for Black Pigeons (Loveland Records)

Jakob Buchanan for Jakob Buchanan - Song & Wind (Our Recordings)

Astrid Engberg for Astrid Engberg - Trust (Creak Inc. Records)

Makiko Hirabayashi for Makiko Hirabayashi Trio - Meteora (Enja)

Mark Solborg for Mark Solborg - BABEL (ILK Music)

Kathrine Windfeld for Kathrine Windfeld Sextet - Aldebaran (Stunt Records - Sundance Music)


Årets Alternative Jazzudgivelse

Jeppe Zeeberg - Occasionally, Good Things Do Happen (selvudgivet)

Maria Faust Jazz Catastrophe: 3rd Mutation - Moth (Bush Flash Records)

Rasmus Holm Quartet x Crush String Collective - anXietY Suite (Gateway Music)

Rumpistol - Going Inside (Raske Plader)

Signe Emmeluth - Banshee (Motvind Records)


Årets Nye Jazznavn

Christian Holm-Svendsen - Totem (April Records)

Jacob Djursaa - Drømmesyn (Jæger Community)

Smag På Dig Selv - SPDS (Stunt Records - Sundance Music)

Vingborg/Valencia - What Grows Grieves (Turn It Over Records)

Øyunn - Aspects (Midnight Confessions)


Årets Single

Amalie Dahl’s Dafnie - We don’t want your stupid war (Sonic Transmissions Records)

Dawda Jobarteh & Stefan Pasborg - Bamananyanke (April Records)

Frans Bak feat. Sinne Eeg - Lonely Waltz (Storyville Records)

Lis Wessberg - Behind the Walls (April Records)

OTOOTO - Duras (April Records)


Årets Livenavn

Smag På Dig Selv

Vs Doom

Kathrine Windfeld


Årets Scene

Center for Dansk Jazzhistorie, Aalborg

Jazzy Days, Tversted

KLEIN / Karens Minde Kulturhus, København

onsdag, oktober 23, 2024

Henrik Jensen: Above your House (Babel Label) CD/digital

 

Bassisten Henrik Jensen er dansk og har boet i England siden 1997. Han har udgivet 3 plader i eget navn siden 2013, som alle er omtalt her på bloggen. På de foregående plader var det under navnet Henrik Jensen’s Followed by Thirteen. Nu er det som Henrik Jensen Trio. Han er sammen med pianisten Esben Tjalve og trommeslageren Dave Smith.


Esben Tjalve vendte tilbage til Danmark for nogle år siden efter at have boet i England. I de senere år har han bla. spillet med Human Being Human. Dave Smith er mest kendt for at have spillet fast med Led Zeppelin-forsangeren Robert Plant i en lang årrække, men også i jazzen hvor han bla. medvirker på Mark Lockhearts nyeste album.


Musikken er triojazz, hvor der er fokus på sammenspil og det kollektive udtryk. Henrik Jensens kompositioner er behagelige og melodiske. Det er musik, der passer perfekt til efteråret. Det kan være ganske sundt, at sidde og stirre på ingenting, mens man lader Henrik Jensens musik sive ind i kroppen. Pladen er i øvrigt udgivet på legendariske Babel Label, som deres første udspil i fire år.

Henrik Jensen

tirsdag, oktober 22, 2024

The story of jazz by JAZZNYT: 1979 - en playliste

 

Anker Jørgensen var statsminister og min far købte sin første bil fra ny, en Lada 1200e til 37.000. Jeg var 11 år gammel og opdagede disco via opsamlingspladen Disco Action, hvor der var numre med Chic, Sister Sledge, Blondie, Patrick Hernandez, M, Village People, Kevin Keegan(!) og andre. Jeg synes stadig at det er en fed plade.


Siden hen fandt jeg ud af at 1979 varr et hårdt jazz år. Aske Bentzons Badminton, Pat Metheny Groups American Garage, Jørgen Emborgs Sargasso, Azymuth’s Light as a feather, Art Ensemble of Chicago’s Nice Guys, Ed Blackwell’s Old and new dreams, Annette Peacock’s The Perfect Release, Candido’s Dancin’ & Prancin’ og Herbie Hancock’s Feets don’t fail me now er eksempler på fede albums fra det år. 


Jeg har lavet den tredje playliste, hvor jeg minutiøst gennemgår jazzen år for år. Denne gang med numre fra 1979. Rigtig god fornøjelse med den.


I øvrigt kan det anbefales at se Dansk Melodi Grand Prix fra 1979. Udover højdepunkter som Tommy Seebachs Disco Tango og Kim Larsens Ud i det blå, var der også numre som Pierre Dørges Motorvej’n og Mona Larsens En underlig samba - skrevet af Ole Kock Hansen. Det absolutte højdepunkt er dog pausenummeret med Grand Prix orkestret (DR Big Band) hvor de spiller Iron Office-nummeret Aguadilla (skrevet af Allan Botschinsky). Det er messingjazzfunk ud over det hele. 


Den næste playliste er med jazz fra 1939, hvor der udkom nogle af jazzens allerstørste og mest kendte numre.

Spotify JAZZ1979

mandag, oktober 21, 2024

Hoffy Beats & Tonion: Diorama (Effortless Audio) digital

 

Danske Jonas Hoffman alias Hoffy Beats og tyske Tim Binder alias Tonion har netop udgivet Diorama, der allerede er et stort hit på Spotify, hvor åbningsnummeret Jetty har rundet 4.3 mio. afspilninger. Det handler om lo-fi, chill out genren - den frække slægtning til jazz, electronica og hip hop, der sniger sig ind på lytteren og tager ophold i ørerne, mens hjernen har travlt med alt muligt andet. Tempoet er langsomt, beatsene er nærmest slæbende. Stemningen er positiv og opløftende.


Hoffy Beats er ekstremt produktiv og har siden 2020 været blandt de dominerende kunstnere i genren på verdensplan. Han er involveret i mange samarbejder med andre kunstnere over hele verden. Nogle af samarbejderne foregår via nettet, andre gange mødes han også med dem i virkeligheden. Ligesom det var tilfældet med Tonion, hvor musikken er blevet til i studier i Danmark, Norge, Tyskland og Frankrig. 


Selvom de enkelte numre kan høre hver for sig, fortjener Diorama, at blive lyttet til som et samlet hele. Det er en rejse, hvor klaver og keyboard undervejs møder både saxofon, cello og trompet. Det kan være svært at holde styr på hele Hoffy Beats’ produktion. Diorama er værd at fokusere ekstra meget på. Særligt grundet det høje ambitionsniveau, der holder hele vejen. Det er lo-fi fra allerøverste hylde.

Spotify

søndag, oktober 20, 2024

Svaneborg/Kardyb: Superkilen (Gondwana) LP/CD/digital

De udsendte deres første plade for fem år siden, to år efter landede de en kontrakt med det engelske pladeselskab Gondwana, som året efter i 2022 udsendte Over Tage. Så kom der en lille godbid for et år siden i form af EP’en At Home, med musikken fra Tiny Desk sessionen, som det amerikanske NPR sendte i hovederne på jazzlyttere over hele verden og vilde kommentarer som: “Not every day I discover a new Artist group and know I'm a fan for life. So soothing. So trance like yet a peaceful ride. So organic and warm. Well done boys well done!”


Nu er der atter et fuldlængde album fra duoen med Nikolaj Svaneborg på tangenter og Jonas Kardyb på trommer. Kan de holde stemningen oppe?


Ja tak, det kan de til fulde. De holder fast i nogle klare Svaneborg/Kardyb elementer, hvor musikken opstår i rummet mellem Nikolaj Svaneborg på tangenter og Jonas Kardyb på trommer. Åbningsnummeret er også titelnummeret. Det er en hyldest til byrummet Superkilen på Ydre Nørrebro. Et sted hvor diversiteten sprudler og spræller på skønneste storbyvis. De fortsætter med Cycles, hvor Nikolajs Wurlitzer kysser Jonas’ whiskers-drevne trommespil. Bassisten Milo Fitzpatrick fra Portico Quartet og Vega Trails tilføjer sammen med violinisten Maria Jagd nye stemninger til Svaneborg/Kardyb universet på det nummer.


Albummet er spækket med god stemning. De enkle melodier har dybde og rum i større grad end tidligere. Et nummer som Vakler har Jonas Kardyb i centrum med buldrende trommer. Men Tvillinger er en solstråle der finder vej i lytterens sind. Svaneborg/Kardyb tager på en større turné med det nye album. Den er et godt udgangspunkt for nogle gode liveoplevelser.

Bandcamp

 

lørdag, oktober 19, 2024

Henrik Pultz Melbye: Drømmene (Wetwear) Kassettebånd/digital

Saxofonisten Henrik Pultz Melbye, som bla. er med i SVIN, laver også nogle spændende soloting. Han er ligesom guitaristen Lars Bech Pilgaard fra SVIN, også aktuel med et soloalbum dette efterår. Henrik Pultz Melbye benytter sig af saxofoner, EWI og effekter. Inspirationen kommer fra Brian Eno, Jon Hassel, Harrold Budd, Kate Bush, Jules Reidy og mange andre.


Albummet åbner med Drømmen, hvor saxofonen står rent og alene uden effekter. Gentagelser, der ændrer sig en lille smule undervejs, minder om minimalistisk musik. Henrik Pultz Melbye undersøger stederne, hvor drømmene kommer fra og opstår. Drømmene fra søvnen om natten eller dagdrømmerierne.


Musikalsk er det et filmisk univers, hvor han tager os gennem det storladne og fremtidsagtige som nummeret Månen. Der er det støjende og grumme som nummeret Himlen. Det infernoagtige og summende som nummeret byen. Henrik Pultz Melbyes musikalske fortællinger om Drømmene er som taget ud af underbevidstheden. Farligt og fascinerende.

Bandcamp

 

fredag, oktober 18, 2024

Ask Kjærgaard: Store træers grønne mørke (Giant Birch) LP/digital

 

Naja Marie Aidts novelle Store træers grønne mørke fra 2006-novellesamlingen Bavian, har fået nyt liv i Ask Kjærgaards musikalske iscenesættelse af ordene. Sammen med stryger-trioen LiveStrings har Ask Kjærgaard på guitar og synth lavet musik til novellen, der læses op af Jens Albinus. Det hele er udgivet på vinyl, der lægger op til genlytninger på stereoanlægget mens man sidder i lænestolen og nærmest smelter sammen med den bevægende og berusende novelle.


Jeg’et eller fortælleren er en mand, der bevæger sig rundt i en have. Der er både angstanfald og depressive symptomer. Han er ved at melde sig ud af livet. Han møder en ung kvinde, som han drikker kaffe med i haven. Der er ansatser til at et forhold kan begynde eller aldrig blive til noget.


Musikken er filmisk. Der opstår billeder skabt af fortællingen og musikken. Sindsstemninger forstærkes og foldes ud. Ask Kjærgaard overdramatiserer ikke. Han løfter sig fri af banaliteter. Alle lydene, klangene, harmonierne og støjen forplanter sig i fortællingen. 


Det er en intenst beskrivende fortælling, hvor Naja Maria Aidts ord får liv af Jens Albinus. Hans rolige, varme og tilstedeværende stemme står rent og nøgternt. Det er i god forening med Ask Kjærgaards musik.

Det er en stor og anbefalelsesværdig oplevelse, der holder høj kvalitet hele vejen. 


Det er den anden litterære udgivelse fra Ask Kjærgaard, der udsendte Svend Aage Madsens At fortælle menneskene i 2015 - i øvrigt også med Jens Albinus i fortællerrollen.

Giant Birch på Facebook

torsdag, oktober 17, 2024

Pangaia: Chinmay’s Room (Pangaia) LP/digital

 

Der er forhåbentlig ikke så mange andre end mig, der kan blive irriteret over at jeg ikke skrev om deres første udspil, Kairos, der kom for et år siden. Det bliver jeg nødt til, at råde bod på. Det kan jeg passende gøre ved, at skrive om deres andet udspil, som de allerede er aktuelle med. Sekstetten består af Eigil Lippert på trompet, Andreas Debes på tenorsaxofon, Troels Kaaber på guitar, Laurits Lippert på klaver, David Rystrøm på bas og Øyvind Winton på trommer. Det er vigtigt for mig, at nævne dem alle. For det første tror jeg ikke at jeg har skrevet om nogen af dem før og for det andet, er Pangaia et musikalsk kollektiv. De har en samlet lyd og dere eget udtryk. De er barndomsvenner og har udviklet noget helt særligt sammen. 


De kan være dejligt jazz-hidsige og ekspressive som på High Tide eller venlige og imødekommende som på Upper Valley. Det er den akustiske og organiske jazz, der vokser frem i improvisationen med gensidig forståelse og fornemmelse for hinanden. 


Pladen lukker ned med titelnummeret, der er skrevet af trompetisten Eigil Lippert efter en tumultarisk periode i hans liv. Musikken illustrerer afklarethed og en måde at komme videre på. Nummeret er ganske kort og kommer efter den længere Apollo, der i sin varme og dynamiske fylde er blevet en favorit hos mig.

Pangaia på Facebook

onsdag, oktober 16, 2024

Udsyn: Indsigt/Udsigt (BlikFlak) LP/digital

 

Albummet åbner med Råbjerg Mile, et nummer der placerer sig i rækken af geografiske numre fra kvintetten Udsyn, der tidligere har været omkring Ry og Bulbjerg. Indsigt/Udsigt er deres første fuldlængde album. De udsendte EP’en Hvilken som helst dag i starten af 2022, hvor de siden har fået en trommeslager med. I foråret var de med i JazzDanmarks JazzKonkurrencen sammen med Musvit og Vingborg/Valencia. I min optik, en af de stærkeste opstillinger i mange år i den konkurrence.


Udsyn har skabt deres eget. De nævner selv moderne nordisk jazz, amerikansk minimalisme, post-rock og filmmusik som væsentlige inspirationskilder. De tager udgangspunkt i stærke og tydelige melodilinjer og er ikke bange for at skrue op for stemningerne. Det er det store rum de går ind i. Prøv feks. at lyt til Vægten af i dag eller Det varer ikke ved. Besætningen består af Johan Kjær Houver (bas), Marco Ceglarek (trommer), Morten Heide (synthesizer), Ole Røndal Kjeldsen (klaver) og Viktor Ravn (guitar). De har skrevet musikken sammen. Den er udgivet på vinyl og den flotte produktion, fortjener at blive hørt på stereoanlægget, hvor der er skruet godt op.

Bandcamp

tirsdag, oktober 15, 2024

Bremer/McCoy: Kosmos (Luaka Bop) LP/CD/digital

 

Det er over 10 år siden, at jeg oplevede duoen Bremer/McCoy for første gang. Jeg var allerede kæmpefan efter det første album Enhed, der kom i slutningen af 2013. Hvad der på det tidspunkt kunne være endt i det ene album, har siden manifesteret sig som en blivende succes i dansk jazz. Morten McCoy på tangenterne, der kom fra reggae/roots musikken og Jonathan Bremer på bassen, der kom fra jazzen fandt sammen i et originalt musikalsk univers. Det er de simple melodier, hvor Bremers bas går direkte ind og får hjertet til, at vibrere, mens McCoy på tangenterne får musikken til at lette. 


Prøv feks. at lyt til Dream, andet nummer på pladen, hvor Bremer/McCoy meget tydeligt kommer i direkte kontakt med lytteren. Det er inviterende og intenst. Det er album nummer seks og de er tro mod deres stil. Alligevel kan man godt høre, at der sker små nye ting undervejs, så Kosmos adskiller sig lidt fra de foregående albums. Det er bla. i kraft af at Morten McCoy mere tydeligt har taget den analoge synthesizer med. Der er flader og klange, der smelter smukt sammen med Bremer/McCoy universet. Duoen tager på turné i Norden i november. I 2025 går turen ud i Europa, hvor de medbringer deres legendariske sound system.

Bandcamp

mandag, oktober 14, 2024

A Plane To Catch: Soul Piece (April Records) LP/CD/digital

Det klæder jazzen, når den går i festmode. Det forstår A Plane To Catch til fulde, hvilket de demonstrerede med debutpladen fra sidste år, hvor jazz, soul og afro smeltede sammen. Det holder de fast i med Soul Piece, hvor de har fået Simon Eskildsen med på tangenter - i særdeleshed orgel. Ham kender jeg bla. fra Orgelduo og Addisabababand, hvor han har demonstreret sine evner i at spille den udadvendte musik. 


Det er toner fra det afrikanske kontinent, hvor både Fela Kuti og Mulatu Astatke har sat deres spor i bandet. Der er den let skramlede soullyd. De to fronthylere, Rolf Thofte på trompet og Andreas Toftemark på saxofon kan deres jazz. Her er festkogere som Bamako Convention Center og Kahn Abyss og lumre sager som Vernel og At least the sky is blue. 


Soul Piece er en god opfølger til debuten - ikke mindst i kraft af tilføjelsen af Simon Eskildsen på tangenterne.

Bandcamp 

 

søndag, oktober 06, 2024

The story of jazz by JAZZNYT: 2009 - en playliste

Jeg er nået til den anden playliste i Jazznyts minutiøse gennengang af jazzen. Det handler om 2009.  Det var året hvor Jakob Bro udgav albummet Balladeering, som jeg kaldte “en magisk og smuk plade” i min anmeldelse her på bloggen. Det var også i 2009, at Anders “AC” Christensen udgav sit hidtil eneste album i eget navn, Dear Someone, hvor han var sammen med Aaron Parks og Paul Motian. Et stærkt og eviggyldigt album. Carsten Dahl lavede sammen med Mads Vinding og Alex Riel, det skønne trioalbum In our own sweet way.


Det var tre eksempler på noget af den gode jazz fra 2009. Du finder en masse andet spændende på playlisten med alt fra Iggy Pop til Keith Jarrett over Lotte Anker og Caroline Henderson.


Nu mangler jeg kun at lave 98 playlister, hvor jeg pløjer 100 års jazzhistorie igennem på The story of jazz by JAZZNYT playlisterne. Lige nu er 1979 i pipelinen.

Playlisten JAZZ2009 på Spotify