Store Vega boblede af spænding, jeg var landet på en plads tæt på scenen. Jeg skulle overvære årets store fest for jazzen, DMA jazz for gudvedhvilkengang og som den jazzbegejstrede jazzblogger jeg er, så er det fødselsdag og juleaften på en gang for mig.
I år var det sangerinden Alice Carreri der var vært for showet. Hun gjorde det præcist med coolness og perfektion. Der var ingen tøhø-humor eller tidsplaner det ikke blev overholdt. Det sidste er en opfordring til P8jazz, der atter burde sende live fra aftenen. I øvrigt lagde hun selv fra land med at synge den 100 år gamle revyvise Pige træd varsomt sammen med Sophisticated Ladies.
Herefter blev priserne skudt afsted. Ida Duelund nuppede helt fortjent to priser og instrumentkollegaen Anders AC Christensen fik såmænd også en. Heldigvis fik Musvit prisen som årets nye jazznavn. De var nomineret i flere kategorier og lige præcis den pris de fik, satte et berettiget fokus på deres kæmpestore talent.
Musikalsk kom aftenens show ud til jazzens kanter. Det kan næsten ikke eksemplificeres bedre med at vi både hørte Lotte Anker, med helt ny musik og et nyt velspillende ensemble og Tabloid der lukkede showet med en stramt eksekveret funksag, Kintsugi. Anker leverede nogle hypnotisk messende toner der gik lige i hjertet. Casper Hejlesen indtog senere scenen med et malende stykke sologuitar, hvor effekter og sikkert spil hjalp ham og den beroligende musik godt på vej. Gad vide om det var bevidst fra JazzDanmarks side at Casper Hejlesen skulle på lige efter at Thorbjørn Øllgaard fra Smag på dig selv, havde været på scenen og holdt en brandtale om jazzen i anledning af jazzens 100 år i Danmark. Han sendte en forventelig sviner til det forudsigelige og konforme.
Kasper Tranberg holdt også en brandtale. Det var en varm og poetisk tale om de fibre der holder os forbundet. Et af budskaberne var at vi skulle spise sundt, spille lange toner og være gode mod andre. Den sidste brandtale skulle være holdt af Marilyn Mazur, der ikke kunne være med pga sygdom. I stedet fik hun en lang stående ovation fra salen.
Hvalfugl fik prisen som årets livenavn efter at de i foråret satte sig solidt på det geografiske og jazzede landkort med en stor turné. Sydhavnens (den i København) spillested Klein fik prisen som årets jazzspillested.
Kan en jazzblogger der har hørt alt, blive overrasket? Selvfølgelig kan han det. Free jazz/hip hop projektet Økse med den kompromisløse Mette Rasmussen på saxofon fik prisen for årets alternative jazzudgivelse- den udkom i august 2024 og jeg må med skam bekende at jeg ikke har brugt meget tid på den. Jeg har den i ørerne mens dette skrives og kan hurtigt konstatere at det ikke er sidste gang jeg lytter til den. Den er også kommet på vinyl, men koster desværre en formue at få hjem i privaten, da den er udgivet af et amerikansk pladeselskab og skal sendes fra Staterne. De gode folk fra Aarhus Jazzfestival, Marie Norman Nyeng og Gorm Askjær gik deres forgænger Ilse Vestergaard i bedene og fik ligesom hende, P8jazz’ Ildssjælspris.
Den sidste pris gik selvfølgelig til årets danske jazzudgivelse og ligesom man tænkte at den nok ville gå til Ida Duelund, der allerede havde fået to velfortjente priser, så blev det Jakob Dino Dinesen der fik prisen for albummet Slow Flow. Det er godt hørt af juryen. Dino har lavet et originalt og nyskabende album og lyder stadig som sig selv.
Der skal lyde et kæmpestort tillykke til alle vinderne og de nominerede og en kæmpestor tak til JazzDanmark for at holde en god fest for jazzen.
Til efterfesten på Ideal Bar spillede Kresten Osgood CD’er fra JazzDanmarks store samling. Der blev måske ikke lyttet så meget fra de tilstedeværende- de havde for travlt med at netværke, bagtale, sladre, flirte, grine og hygge sig med hinanden.
Tidligere på dagen havde der været et branchearrangement, hvor jeg var til nogle spændende paneldebatter om publikumsudvikling, køns(u)balancen og jazzen som kulturarv. Men før det havde jeg også været på en hyggelig køretur fra Herning sammen med folkene fra Fermaten som jeg laver Moorjazz Festival sammen med. En dejligt jazzet dag af den allerbedste slags.
Husk at de rigtige vindere er lytterne, der får lov til at høre al den fed jazz…
Vinderne af DMA Jazz 2025 er:
Årets Jazzudgivelse
Jakob Dinesen – Slow Flow (April Records)
Årets Jazzkomponist
Ida Duelund for Sibo (Initiated Records)
Årets Alternative Jazzudgivelse
ØKSE – ØKSE (Backwoodz Studioz)
Årets Nye Jazznavn
MUSViT – MUSViT (Selvudgivet)
Årets Musiker
Anders Christensen for sit arbejde på Jesper Zeuthen, Anders Christensen, Marilyn Mazur – Sound Flower (Loveland Music)
Årets Single
Ida Duelund – Misi Miamo (Initiated Records)
Årets Livenavn
Hvalfugl
Årets Scene
KLEIN / Karens Minde Kulturhus
P8 Prisen - Årets Ildsjæl
Marie Norman Nyeng & Gorm Askjær for deres arbejde med Aarhus Jazz Festival












