Jeg har hørt de tre førstnævnte - den japanske pianist Masabumi Kikuchi og de amerikanske bassister Ben Street og Thomas Morgan sammen på Village Vanguard i New York for 5 år siden. Dengang var de medlem af Paul Motians band. Den helt særegne Kikuchi er på mange måder en speciel oplevelse. Hvor Keith Jarrett er kendt for at klemme lidt begejstringslyde ud en gang i mellem, så tager Kikuchi skridtet fuldt ud og brøler som en anden samurai bag flygelet. Det er både skræmmende og fascinerende. Det er også en vigtig del af Kikuchis kunstneriske udtryk.
Masabumi Kikuchi er optaget af at spille fragmenter eller dele af en melodi. Han berører det kortvarigt og er videre til noget andet. Musikken klippes i stykker og samles sammen til noget nyt. Der er forskellige fragmenter i spil i det samme nummer. Det returneres og genbruges. Det er et meget skrøbeligt og musikalsk udmarvende projekt at give sig i kast med, når man skal spille sammen med andre. Det fungerer i sit fulde udtræk, når han er sammen med bassisterne Morgan og Street. De er delene der får musikken til at hænge sammen. Osgood er ikke Motian. Han har givetvis hentet inspiration hos Motian - og er alligevel noget andet. Det er som lytter værd at bruge tid på, at lytte med når de fire musikere udfordrer og inspirerer hinanden for åben mikrofon.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar