New York er stadig jazzens uofficielle hovedstad. Hovedstaden for den jazz, hvor helt grundlæggende håndværksmæssige evner går hånd i hånd, med den enkelte musikers eget personlige touch. Når man taler om ægte New Yorker jazz, så er det jazz, hvor der gerne spilles med musklerne. Muskler der bruges til at ramme hjerne, hjerte og sjæl. Men også muskler der bruges til at løfte og styrke de andre musikere.
De to unge danskere bassisten Mathias Petri og trommeslageren Andreas Svendsen har også været omkring New York i deres jazz-dannelse. Mathias Petri har samlet holdet på pladen Prism, hvor Svendsen sidder ved trommerne, amerikanske Eric Reed på piano og den i New York bosatte brite Ralph Moore på saxofon. Kvartetten har eksisteret siden 2015.
Pladen er en lang fornøjelig jazzplade, hvor håndværk og det lydhøre interplay går hånd i hånd med virtuositet. Eric Reeds soulfyldte jazzklaver og Ralph Moores overskuldsfyldte saxofonspil er i gode hænder hos de danske kolleger. Mathias Petri og Andreas Svendsen emmer af overskud og spilleglæde. Materialet er en blanding af Ralph Moore og Mathias Petris musik, hvor der har sneget sig en enkelt af Eric Reed med. De spiller også berigende original blanding af Lennon/McCartneys Yesterday og Jerome Kerns Yesterdays. Trænger du til nutidig jazzjazz? - look no further.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar