Svensk superbassist
Den svenske bassist Hans Backenroth har i over 20 år været blandt de mest fremtrædende jazzbassister i Sverige. Han har bla. medvirket på en række plader med trioen Sweet Jazz Trio, der har adskillige udgivelser i Japan på samvittigheden. Desuden har samarbejder med Arne Domnerus, Rebecka Törnqvist, Claes Janson, Putte Wickman, Jan Lundgren, Kjell Öhman, Monica Zetterlund, Lars Erstrand og Bernt Rosengren præget hans musikalske karriere. Nogen plade i eget navn er det dog ikke blevet til, før nu.
På pladen Bassic instinct medvirker Bernt Rosengren på tenorsax, Jacob Fischer på guitar, Roger Johansen på trommer og Kjell Öhman på piano. Desuden er Georg Riedel med som special guest. Pladens første nummer er Double Bass skrevet af Riedel. De to bassister indtager hver deres højttaler. I Backenroths solo kan man godt høre hvilken bastradition han er vokset ud af. I 1984 oplevede han NHØP ved en koncert i Karlstad og var herefter indfanget af kontrabassen. Ikke et dårligt udgangspunkt. Backenroth ligger ikke skjul på inspirationen fra de danske bassister og nævner idag Jesper Lundgaard som et forbillederne (hvor Lundgaard så den anden vej rundt har skrevet nogle meget rosende covernoter).
6 af pladens 10 numre er indspillet ved en koncert på Glenn Miller Café i december 2008. De fire andre er duo og solo numre der er studieindspillet.
Sikken et genialt udvalg af numre. Svallvågor der kendes med Jan Johansson fra pladen Innertrio, har Backenroth lavet om så det istedet er ham der spiller melodien på bassen og det holder hele vejen. Hvad er det, Min Marie med melodi af Evert Taube og tekst af NFS Grundtvig (hvis den altså skal synges) med et lånt arrangement fra Ole Kock Hansen, her i duo med Kjell Öhman er så nordisk at jeg får lyst til at give Sverige et puss och kram.
Backenroth har styr på jazzhistorien og vælger ikke at betræde den mest nedslidte vej. Daydream af Strayhorn (med en lækker lækker Fischer solo), Little girl blue af Rogers/Hart, Interlude af JJ Johnson og Prelude Blues af Duke Jordan er blandt de udvalgte, men også Horace Parlans Little Esther, der ofte har været på Parlans repertoire får her en fin behandling af Bernt Rosengren i en værdig og passende saxfront.
Pladen lukkes med en vaskeægte bassistklassiker af Oscar Pettiford. Svinninge Blues der var med i Pettiford og Erik Moseholms lærebog for bassister fra 50'erne og ligeledes blev indspillet af Moseholm, får vi her i en solo. Et nummer som Backenroth betegner som en god måde at starte dagen på. Her bruger han den så til, at afslutte en særdeles veloplagt og plade, der kan anbefales til alle der har en svaghed for en nordisk jazzbassist med sjæl og teknisk begavelse.
Bonusinfo:
På det svenske jazzsite Dig Jazz er der et fint interview med Backenroth i anledning af udgivelsen.
Hans Backenroth: www.hansbackenroth.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar