Da den unge Kresten Osgood kom til København i slutningen af 90’erne var Mikkel Mark, pianisten som Osgood så op til. Han spillede som alle de store på en gang og lød alligevel som sig selv. Efter flere års fravær og lige så mange års tilløb, er der endelig kommet to plader på en gang med Mikkel Mark. Kresten Osgood sidder ved trommerne, men Anders “AC” Christensen er rock solid på bassen. Musikken på begge plader stammer fra fire dages koncerter på Nørrebro-caféen Kind of Blue. Det er ikke første gang at der er indspillet forrygende jazz i Ravnsborggade. Mark Solborg & Anders Banke og Simon Toldam Trio har lavet nogle anbefalelsesværdige plader på stedet. Stemningen fra stedet er også kommet med på Mikkel Mark Trios plader.
På Healing lægges der ud med tre Wayne Shorter kompositioner. Speak no evil, Wild Flower og Prince of Darkness. Jeg hører noget Monk i kulissen. Den der sejt swingende og dansende stil, der drives frem af små fjerlette trin henover tangenterne. Kresten Osgood spiller op til sit bedste. Han sejler til tider afsted mod nye horisonter i trommespillet. Han sejler dog aldrig længere fra Mark og AC end, at de kan høre ham. AC holder stædigt sammen på trioen med et insisterende flot basspil. Det er noget af det bedste danske triojazz, jeg har hørt længe. Det er helt i gennem klassisk pianospil, med mange hilsener til fortidens helte; Bill Evans, Paul Bley, Thelonious Monk og flere andre. Healing afsluttes med Jerome Kerns Long ago and far away og Bill Evans’ Funny man.
Touching starter ud i Jerome Kern sporet med In love in vain og I’m old fashioned. Herefter følger endnu en Bill Evans komposition. Mens vi atter får de tre Wayne Shorter kompostioner der også var med på Healing. Denne gang dog afbrudt af Sonny Rollins’ forrygende Blues for Philly Joe. Pladen lukkes ned med Bach kompostionen Allemande fra French Suite no. 3 og minder os om hvor tids- og vægtløs jazzen kan være. Mikkel Mark Trio har kvaliteterne til at være mere end et undergundsfænomen fra Nørrebro. Men det er også charmen ved trioen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar