Den amerikanske bassist Oscar Pettiford landede i Danmark i 1958 - og dansk jazz ændrede sig for evigt. Han var kun 36 år gammel, men havde allerede spillet med legender som Dizzy Gillespie, Thelonious Monk, Coleman Hawkins, Miles Davis etc. Han begyndte som en af de første at bruge celloen i jazz. Desuden skrev han sammen med den danske bassist Erik Moseholm Jazz Bass Facing, en undervisningsbog for jazzbassister. Han døde allerede i 1960 og er begravet i Danmark.
Stunt Records har samlet en række indspilninger fra perioden, der for de flestes tilfælde, ikke tidligere har været udgivet. Til den fantastiske historie om Pettifords periode i Danmark, hører også Jazzhus Montmartre i St. Regnegade, Jan Johansson og Stan Getz. Pladen åbner dog et lidt andet sted. Fem indspilninger med Bent Axen (piano), Finn Frederiksen (trommer) og Erik Moseholm (bas). At der er en ekstra bas med, betyder at Pettiford tager føringen og spiller melodien, både på bas og cello. Der går en lige linje til Niels-Henning Ørsted Pedersens senere basspil, hvor bassen var mere og andet end timekeeper. De fire standards - herunder en overjordisk vellykket The nearness of You - er nærmest grundmateriale i forståelsen af dansk jazz. Den sidste er Pettifords egen Now see how you are, hvor Pettifords pizzikerede cellosolo er jazz som den laves i himlen.
I 1959 spiller Getz, Johansson og Pettiford ofte på Jazzhus Montmartre. Vi får dem sammen på tre numre fra en indspilning fra Tivoli, hvor Joe Harris spiller trommer. Det var den samme kvartet der også kunne opleves i filmen Soldaterkammerater rykker ud, hvor de spiller Ack Värmeland, du sköna.
Johansson og Pettiford begynder også at spille sammen med den århusianske vibrafonist Louis Hjulmand, der er rykket til København i samme periode. Vi får to alternative takes af Hjulmands numre Fru Brüel og I Succumb to Temptations, som sammen med to andre numre oprindeligt blev udgivet på 2 singler af Debut Records. Hjulmand havde en båndoptager, hvor han bl.a. indspillede Pettifords Now See How You Are i 1959 på Montmartre. Sammen med Jan Johansson og William Schiøppfe får vi 10 og et halvt minuts jazzhistorie. Det sker som en opladning til de tre sidste indspilninger på pladen. Hjulmand optog samme dag tre soloindspilninger med Johansson. Ack Värmeland du sköna, Emigrantvisan og Farfars Sång. Tre indspilninger der peger frem mod überklassikeren Jazz på svenska, som Johansson lavede nogle år senere.
Det er et årets jazzalbums. Til forskel fra mange andre udgivelser med ældre jazz, har den her noget nyt at fortælle.
Det er et fantastisk stykke arbejde som Ole Matthiessen har gjort i opstøvningen af musikken og i sammensætningen af albummet. Indspilningerne er nænsomt masteret og mixet af Jørgen Vad. Det er en dansk jazzguldklump som Stunt Records har lavet. Køb den! Medmindre du er døv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar