i slutningen af 70'erne og begyndelsen af 80'erne opstod genren No Wave i New York. Her mødtes kunstnere på tværs af udtryksformer og stilarter. Det er noget af det samme som The End præsenterer i en 2018-aftapning. Den svenske saxofonist Mats Gustafsson og den norske saxofonist Kjetil Møster har overtalt noise-guitaristen Anders Hana til atter, at gribe guitaren efter en syv år lang pause. Hana har tidligere turneret og spillet med bl.a. Ultralyd. Bag trommerne finder vi Deerhoof vildbassen Greg Saunier fra San Francisco. Sidst men ikke mindst er sangerinden og vokalkunstneren Sofia Jernberg med. Musikalsk er det et eventyrligt mix af rå guitar, der trækker på Jimi Hendrix, Gustafssons og Møsters vilde saxofoner, som de supplerer med underfundige electronics, Sauniers på en gang tighte og flagrende trommespil og Jernbergs creepy stemmeeksperimenter og vanvidssang.
Højdepunkterne er de lange numre Translated slaughter og min store favorit Don’t wait, det mest jazzede nummer på pladen. Jernberg blander spoken word og sang, som Lydia Lunch ville drømme om hun kunne gøre efter. Gustafsson og Møster pisker hinanden op, mens Hana hugger guitaren i stykker og Saunier banker sjælen ud af time og swing. The End er meget anbefalelsesværdig til lytteren, der trænger til kvalificeret og smuk larm.
Jeg modtager kun en brøkdel af de udgivelser som Mats Gustafsson medvirker på. Jeg har dog også modtaget denne særegne udgivelse, som jeg lige kan klemme ind til sidst i denne anmeldelse. Den er for så vidt ikke særegen i Mats Gustafssons diskografi, hvor der er mange forudgående eksempler på duosamarbejder. Men jeg tror alligevel at det er første gang, at han har lavet en plade sammen med en sækkepibemusiker. Hvis man lige lægger sin idé om, at sækkepiber er Skotland og tattoos, så er man på vej. Det interessante ved pladen, der er klassisk Gustafsson-improv er, at Erwan Keravec og Gustafsson sammen flytter luft - og undersøger betydningen af inhaleringen. Da det er nr. 1, er det ikke utænkeligt, at der kommer en toer, hvor de ånder ud.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar