Kontemporær ECM-Jazz
ECM-jazz er for nogen et bandeord pga. forkærligheden for den luftige rumklang. For andre er det kodeordet for en fantastisk stilart indenfor jazzen, der siden starten af 70'erne har præget jazzens udvikling på mange niveauer. Men det tyske pladeselskab ECM Records, der ledes af Manfred E. og i år er fyldt 40 år har også været med til, at fremme megen anden jazz. Her er to kunstnere der har været tilknyttet selskabet i mange år og medvirket på et utal af plader fra selskabet. Det drejer sig om saxofonisten John Surman og guitaristen John Abercrombie.
Abercrombie medvirker på John Surman's Brewster's rooster. Surman er med sin nye plade i et område der kan bringe minder frem om nogle af 70'ernes ECM-udgivelser. Surman er ikke en saxofonist der holdt sig indenfor dydens smalle sti. Freejazz og andre eksperimenter har han tidligere kastet sig over med stor iver. Den nye plade er nutidig klassisk jazz af høj klasse. Medmusikanterne Jack deJohnette på trommer, Drew Gress på bas og Abercrombie på guitar er medvirkende til pladens høje klasse, hvor Surman primært holder sig til baritonsax'en og supplerer med lidt sopransax.
På John Abercrombie's plade medvirker violinisten Mark Feldman og trommeslageren Joey Baron, de har haft et samarbejde der går næsten 10 år tilbage. Ny mand i kvartetten er bassisten Thomas Morgan, der afløser Marc Johnson. Morgan er af en anden type end Johnson. Mere sparsom og understregende enkel, han tilhører en kategori af bassister med et undertrykt power-udtryk. Det passer fint ind i Abercrombie kvartettens kammerjazzstil, på en plade hvor Abercrombie har skrevet al musikken, pånær titelnummeret Wait till you see her af Rogers & Hart. Elegancen er en af kvartettens store forcer. Strengeinstrumenternes æstetisk fine samspil får lov at stå som hovedindtrykket fra pladen.
John Surman: www.johnsurman.com
John Abercrombie: www.johnabercrombie.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar