Keith Jarrett er næppe uden skyld i, at Henrik Sørensen har en stor interesse for jazzede side af improvisation på kirkeorgel. Jarrett's i dag legendariske kirkeorgel-indspilninger fra 1976 Hymns og Spheres er netop genudsendt på ECM Records. Sørensen nævner ikke Jarrett som inspirationskilde og det behøver han heller ikke! Kirkeorgelet har været brugt i århundreder til improvisation. Sørensen har en baggrund i både jazz, klassisk musik og som kirkeorganist. I 2010 udkom Sørensens første orgelimprovisationsplade. I den forbindelse var intentionen, at den næste plade skulle indeholde musik komponeret af jazzfolk. Undervejs kørte det i en anden retning. Det er i stedet blevet til en dobbelt CD med original improviseret musik, der er indspillet i to forskellige kirker. Forskellige i størrelse og dermed også i lyd. Men også i forskellige i stemning.
Pladerne er optaget i Vor Frue Kirke i Assens og i Ørsted Kirke på Fyn. Assens-indspilningen er stor i volumen og lyd. Musikken bliver ligeledes stor og til tider voldsom. Rummets lyd og fyldige klang fornemmes meget tydeligt på den flotte indspilning. I den lille Ørsted kirke fornemmes kammerstemningen. Lyden er fortættet og nærmest intim. Det afspejler sig også i Sørensens spil, der bliver mere venlig og ligefrem. De tolv dele i Aer Ludus Suite er klart mine favoritter. Jeg fortabes i en tidsopløsende ro, når jeg hører dem. Der er melodi og en umiddelbar tilgængelighed blandet med kant og forunderlighed. Henrik Sørensens flydende tilhørsforhold til genrer er til stede hele tiden. Organum Momentum II-III er en værdig opfølger til den første plade. Det er beundringsværdigt og vigtigt at der udgives musik af denne type.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar