Hvis jeg stod inde på La Fontaine en lørdag aften og råbte, at de aldrig spiller jazz på det der Jazzhouse, så ville jeg nok få en håndbajer, som tak for at sige sandheden. Det ville dog aldrig ske, for jeg er ikke den råbende type. Desuden mener jeg også, at de spiller jazz på Jazzhouse. Tag nu for eksempel Yes Deer, der spiller på Jazzhouse d. 11. marts. Æstetikken og energien skylder umiddelbart mere til punk og thrash metal end til jazz. Til gengæld er der i den musikalske frihed, en lige linje tilbage til jazzikonet Albert Ayler - der spillede nogle legendariske koncerter på Jazzhus Montmartre i St. Regnegade i 60’erne. Montmartre ville i dag næppe hylde sin larmende fortid ved at hyre nutidens “Albert Aylers”. Det er heller ikke noget problem når Jazzhouse ikke er berøringsangst overfor jazzlarm eller Noise - hvis man nu skal være lidt smart i sit anmelderlingo.
Jazz og noise er to fænomenale tingester at blande sammen. Visse afarter af jazzen vil gerne indkapsle øjeblikket med spontanitet og improvisation. Noise er en stilart hvor det grimme trækkes så meget frem, at det ikke kan overhøres. Disse fænomener forener Yes Deer på betagende vis. Den svenske saxofonist Signe Dahlgreen sparer ikke på vanvidstonerne på saxofonen. I forening med den norske guitarist Karl Bjorås abstrakte heavyguitar, bliver det til et kakofonisk bad i dissonans. Det danske islæt i trioen, trommeslageren Anders Vestergaard bevæger sig konstant på kanten til ren kaos - men formår alligevel at bevare trioen indenfor en kontekst, hvor der er en flydende puls og en ekstrem energi.
Get your Glitter Jacket er kun udkommet på kassettebånd indtil videre, men kommer snart på vinyl.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar