Den århusianske guitarist Gorm Askjær er måske ikke så kendt udenfor jazzens inderkreds - det er der god grund til, at lave om på nu. Der er gået næsten otte år siden han sidst kunne høres på en jazzplade. Siden har han bl.a. komponeret klassisk musik, undervist og været sekretariatsmedarbejder på Århus Jazz Festival. Han er dog aldrig holdt op med at spille jazz. Sammen med bl.a. bassisten Jens Mikkel og trommeslageren Thomas Eiler har han holdt formen vedlige. Det er med dem, at han kan høres på albummet Blodmånen og dig.
Gorm Askjær er en frit fabulerende guitarist der har rod i Bill Frisells uortodokse rootsinspirerede guitarspil, der trækker på jazz, blues, country og folk. Askjær formår at komme ind under musikken og bevarer uselvisk sit jeg i trioformen, hvor interaktionen med Jens Mikkels basspil, der til tider kan minde om Thomas Morgan og Thomas Eilers underspillede og rodede trommespil er en sand triumf.
Der er så mange elementer af noget man har hørt før og alligevel er der bevaret et stærkt personligt udtryk. Gorm Askjær har skrevet al musikken, udover den dejlige jazztraver A Night in Tunesia og den endnu ældre Back home in Indiana again. Gorm Askjær føler og omsætter jazz fra et dansk udgangspunkt. Bl.a. har han brugt akkord rundgangen fra Kim Larsens Pianomad, til nummeret Det klareste rav.
Blodmånen og dig er et helstøbt album med dybde og vidde nok til, at holde i meget lang tid. Det er et af den slags albums, der hele tiden fremviser nye sider. Flydende, skarp, kontant, poetisk og åben jazz. Jeg er både (be)rørt og begejstret. Pladen udkommer på den smukkeste røde vinyl. Sammen med den gode lyd, er det et godt argument for at du skal eje pladen - hvis du er til jazz der er placeret i nutiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar