Fra midten af 90’erne og 10 år frem var pladeselskabet April Records førende og stilskabende indenfor dansk elektronisk musik. Dengang ambient og trip hop var the shit. Future 3 og Bjørn Svin var blandt deres mest populære navne. Der var også enkelte med mere jazz under kølerhjelmen; Lindberg Hemmer Foundation, Universal Funk og Malkin Zany.
Nu er April Records genopstået og deres tre første LP udgivelser er straight jazz. Nul elektronik.
Den unge trio Little North møder vi på en liveindspilning fra Jazzhus Montmartre. Trioen er ikke helt ny. De udsendte under navnet North debutpladen Yonder i 2016, hvor jeg ikke sparede på roserne. Dengang som nu er der nordisk inspiration at finde i deres udtryk. Der er kommet mere temperament i trioen i løbet af de fire år der er gået. Undervejs er pianisten skiftet ud, hvor det nu er Benjamin Nørholm Jacobsen der indtager pladsen ved tangenterne. Martin Brunbjerg spiller bas og Lasse Jacobsen spiller trommer.
Liveindspilningen er en tight og fortættet oplevelse, der bruger klubstemningen. Vi kan på den gode måde høre, at publikum er tæt på. Trioen er dynamisk og i tæt kontakt med hinanden og musikken.
Åbningsnummeret Denmark er dur og mol. Det efterfølgende nummer er torden og lyn, som den svenske titel antyder. Hurtige skift og tre musikere der er helt ude på scenekanten. De to åbningnumre er meget betegnende for resten af det vellykkede triojazz album.
Sammen med de to andre nye udgivelser placerer April Records sig ret tungt på den danske jazzscene . De satser hårdt på unge og mindre kendte jazzmusikere - offentliggjorde bla. tidligere på ugen, at de udgiver Rasmus Oppenhagen Kroghs kommende album. Fra jazzbloggerens stol skal der lyde et stort tillykke til dansk jazz, når erfarne pladeselskabsfolk går all in og promoverer dansk jazz. Det tager den næppe skade af.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar