Kirkerne er gudskelov stadig mere udbredte i Danmark end 7-Eleven butikkerne. De er spredt ud over hele landet. Bruges til gudstjenester, dåb, bryllup og andet nødvendigt. En gang i mellem bruges de også som koncertrum. Mange kirker har en formidabel akustik, der er god til kormusik, klassisk og selvfølgelig jazz. Hammondorganisten Kjeld Lauritsen har sammen med tenorsaxofonisten Jan Harbeck og trommeslageren Esben Laub von Lillienskjold lavet en trio, der tager ud spiller kirkekoncerter. De har lavet CD’en Come sunday, hvor de præsenterer deres musik.
Der er noget pudsigt over at Lauritsen tager sit Hammond B3-orgel med ud i kirkerummene, med tanke på alle de fine kirkeorgeler der står der. Men Hammond- og kirkeorgel er vidt forskellige og Lauritsen har ikke problemer med at vise hvorfor og hvordan. Han spiller mere brusende Hammond og mindre perkussiv Hammond i trioen end man er vant til fra hans side. Det er sikkert for at opnå de rolige stunder i musikken, hvor man kan lade sig opsluge og lade tankerne flyde med musikken.
Jan Harbeck er en mester, når der skal saxofon af den intime slags. Han er helt inde under huden på lytteren. Lillienskjold fremhæver ikke sig selv men understøtter i stedet musikken på nænsom vis. Vi får tre Strayhorn-kompositioner og ligeledes tre fra Ellington. Det er en Harbeck-spidskompetance at spille den musik. Lauritsen byder ind med et par numre, hvor Lonnies Lullabye er et dejligt genhør fra Lauritsens 2013-plade In the Zone. Lillienskjold og Harbeck har hver et nummer med. Endelig bydes der på en forrygende gospel og en solosaxudgave af salmen Du, som har tændt millioner af stjerner. Hvis jeg var et menighedsråd, der var på udkig efter et swingende kirkearrangement, så behøvede jeg ikke at lede længere. Come sunday er et godt bud på en omgang “Jazz i kirken”.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar