Ofte har jeg skrevet om musik der er en blanding mellem klassisk og jazz, når jeg har anmeldt jazzplader på udflugt i den klassiske verden. Jeg tænker også på klassisk kammermusik og jazz, når jeg hører denne plade. Men at kalde det en blanding af klassisk og jazz er for enkelt. Det er ikke nogen af delene. Det er jazz. Det er improvisation. Det er klassisk. Det er abstrakt. Pierrette Ensemble er 4 danske musikere og 2 engelske musikere. Danskerne har overvejende erfaring fra jazzen mens englænderne kommer fra avantgardescenen. Det er saxofonisten og fløjtenisten Julie Kjær der sammen med pianisten Signe Bisgaaard har samlet denne gruppe, der også består af Pernille Bévort (sax), Lisbeth Diers (percussion), Alison Blunt (violin) og Hannah Marshall (cello).
Et akrostikon er ifølge Ordborg over det danske sprog, et digt eller vers, hvori linjernes begyndelses- eller slutbogstaver danner et eller flere ord, når de læses lodret. I Pierette Ensemble arbejder de både med fri improvisation og det nedskrevne og arrangerede. Kjær har komponeret to af numrene, Bisgaard har komponeret tre numre mens der er tre impronumre. Musikken kan måske forstås lodret? Det er udfordrende musik. Musik hvor hver enkelt musiker har sine øjeblikke. Diers’ pulserende percussion, Bévorts bevægende basklarinet, Bisgaards elegante piano og Kjærs udfordrende altsax er sammen med de to engelske strygeres sans for fortællinger et spændende setup. Akrostik er muligvis ikke det lettest tilgængelige. Til gengæld er det musik med dybde og fantasi nok til mange lytninger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar