Nordisk jazz er et nedslidt begreb - som mange inklusive denne blog bruger om jazz med en særlig lyd og stemning. Geografisk inddelt jazz. Med disse to plader giver det ret god mening og så alligevel ikke. Begge plader har guitarister i hovedrollen. Den ene er med den færøske Bergur Nielsen der har lavet sin plade i Danmark og med danske musikere. Den anden er med islandske Andrés Thor, der har indspillet sin plade i Norge med skandinaviske musikere.
Sammen med bassisten Tobias Lyng og trommeslageren Kristoffer Tophøj har Bergur Nielsen lavet en trioplade, der henter henter inspiration i jazz, blues og country. Vi er i den natsorte del af musikken. Der hvor det lange lys er på. Lyskeglen skærer sig gennem mørket. Den lader os kun se det nødvendige. Musikken dvæler også kun ved det nødvendige. I et tæt sammenspil opstår den stemningsmættede musik. Bergur Nielsen er i et americana hjørne, hvor der er plads til twang og Neil Young-depri stemning. Et sted hvor jazzen er fundament og americanaen er krydderiet.
Andrés Thor er et helt andet sted. Han henter inspiration i den omkringliggende natur. Det er nordisk jazz i mere gængs forstand, endda sammen med en nordmand, en dansker og en svensker; Anders Lønne Grønseth (sax og basklarinet), Andreas Dreier (bas) og Erik Nylander (trommer) er Andrés Thor. Her er Thor i sikre musikalske omgivelser. Der er melankoli i passende doser. Melankoli der matcher eftermiddage med udlængsel. Saxofonisten Grønseth har en fremtrædende rolle. Hans flotte spil på både tenor- og sopransax samt basklarinet er et fint supplement til Andres Thors afstemte guitarspil. Et guitarspil der befinder sig i den rolige zone. Andrés Thors plade er ganske vellykket og sammenhængende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar