Disse tre udgivelser markerer starten for det norske jazzpladeselskab Just for the records. Alle tre plader er i øvrigt trioplader. De to første er guitar-bas-trommer, mens den sidste er en klavertrioplade. Caffeine Patrol med guitaristen Gudmund Bolstad Skjær og Fredrik Gundersen på bas og Martin Sandvik på trommer hviler på en sund blanding af Marc Ribot, Bill Frisell, The Tortoise, Deerhoff og The Ventures. Guitaren vil både surfe og spille dirty. Gudmund Bolstad Skjær veksler fint i stilarterne.
Null er en psykedelisk guitartrio med Viktor Wilhelmsen i front på en guitar, der ikke er bange for at trække på inspiration fra både Jimi Hendrix og Miles Davis. De tre musikere er funderede i rocken, men har hentet inspiration i 70’ernes jazzrock og fusion, hvor landsmanden Terje Rypdal var en af de fremtrædende kunstnere. Null er tungt og kunne godt være en forfinet og jazzet udgave af Motorpsycho. De har såmænd også indspillet deres plade i studiet Das Boot ved Håkon Gebhardt, der er kendt fra Motorpsycho.
På den sidste plade med The Sticks, går bassisten Aksel Jensen igen fra Null. Ellers er der nu ikke mange paralleller mellem de to trioer. The Sticks er nordisk triojazz, der befinder sig i et krydsfelt mellem Jan Johansson, Keith Jarrett og Paul Bley. De er ikke de første der har befundet sig der. Men der er plads til dem. Pianisten Oscar Grönberg og bassisten Aksel Jensen er gået sammen med den mere erfarne trommeslager Håkon Mjåset Johansen i forbindelse med et masterprojekt på jazzlinjen på Konservatoriet i Trondheim. Det er blevet til stærk krydret nordisk jazzplade. De er ikke bange for at afprøve hinanden og lytteren i en vekslen mellem melodi og metoder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar