Idéen er for så vidt meget god. Norske jazzmusikere der overvejende spiller norsk musik ved en koncert i koncertsalen Berlin Philharmonie. Musikerne er næsten alle tilknyttet det tyske pladeselskab ACT Music. På pladen møder vi sangerinden Solveig Slettahjell og trioen In The Country - med pianisten Morten Qvenild, som Slettahjell ofte har samarbejdet med, pianisten Bugge Wesseltoft - der startede solokarrieren hos ACT og bluesguitaristen Knut Reiersrud, der herhjemme er kendt for sit samarbejde med Povl Dissing. Kortene er blandet godt og som sådan fremstår pladen også. Jeg har ikke svært ved at forestille mig, at koncerten kan have været en stor oplevelse. Det fungerer bare ikke så godt på pladen hjemme i stuen, hvor det stritter alt for meget og bliver noget karakterløst. Der er dog nogle enkeltpræstationer på pladen, der holder. Bugge Wesseltofts solopiano præsentation af Steve Kuhns Chicken Feathers er fantastisk. Solveig Slettahjells version af Tom Waits-klasssikeren Take it with me holder ligeledes hele vejen.
Det er pladeselskabet ACT Records’ chef Siggi Loch der har kurateret Jazz at Berlin Philharmonic. Der er (selvfølgelig) et tydeligt spor af Loch’s indflydelse gennem ACT Records’ bagkatalog, hvor han ofte har sammensat forskellige, overraskende og nye konstellationer. Det samme gør sig gældende med saxofonisten Christof Lauer der sammen med NDR Big Band hylder sopransaxofonisten og ham der startede Loch’s jazzinteresse, Sidney Bechet. Lauer har klogeligt ladet være med at kopiere Bechet, selv om han spiller på sopransax på flere af numrene, inklusive monsterhittet Petite Fleur. Arrangementerne af Rainer Tempel er værd at fremhæve. Han får løftet Bechet’s musik og viser nye sider af f.eks. Fats Wallers Honeysuckle Rose og Dans Les Rues D’Antibes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar