Her er tre viltre bud på hvad der sker, når man blander heftige rockudladninger med jazz. Norske Krokofant har fundet inspiration i progrocken, hvor King Crimson er guder. Guitaristen Tom Hasslan har et heftigt samarbejde med Jørgen Mathisen på sax og synth. De veksler mellem hurtige skift og solo, så man bliver helt forpustet. Den allervigtigste grund til, at det fungerer så godt, finder man hos bandets kun 23 årige trommeslager Axel Skalstad. Han kan spille tight og slippe tøjlerne på en og samme gang. På deres tredje album er de blevet noget mere fokuserede i samarbejdet end på de foregående to plader.
EYOT kommer fra Serbien. De har indspillet deres fjerde album i Chicago, hvor den legendariske rockproducer Steve Albini har produceret pladen. Han var blandt andet med til at give Nirvana deres lyd. Jeg har på fornemmelsen at det er noget af det samme som EYOT er gået efter. Så de kunne kalde sig jazzens Nirvana. Det er de ikke. De lyder mest som The Bad Plus med rockguitar uden Ethan Iversons kompleksitet. Det er pianisten Dejan Illijic der står i spidsen for kvartetten, der skal have ros for deres til tider medrivende rockgrooves. Hyldesten til den gamle slaviske tordengud Perun er et godt sted at starte.
Det er ikke så lang tid siden, at jeg anmeldte deres første album. Nu er de allerede klar med toeren. Trommeslageren Jari Haapalainens trio JH3 har igen lavet et fedt album. Saxofonisten Per “Texas” Johansson er i den grad tilbage i jazzen, hvis nogen skulle være i tvivl. Musikken er indspillet i Berlin-bydelen Kreuzberg og har en smag af Berlins rå charme. Musikken er på vej til at falde fra hinanden mange gange undervejs. Det sker næsten ikke. Afslutningsnummeret Amnesie versus hausaufgaben er et spoken jazz nummer på tysk med Mirko Koehler, der fortæller om dengang hans far mistede hukommelsen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar